کتاب مارکس و ویتگنشتاین

Marx and Wittgenstein
(پراکسیس اجتماعی و تبیین اجتماعی)
کد کتاب : 40862
مترجم :
شابک : 978-9643129583
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مارکس و ویتگنشتاین اثر دیوید روبینشتاین

هدف اصلی این پژوهش ترکیب اندیشه ی مارکس و ویتگنشتاین و ربط دادن این دو اندیشه به برخی از مسائل اساسی در فلسفه ی علوم اجتماعی است.
به رغم تفاوت های بسیار میان مارکس و ویتگنشتاین، هردو به ردّ ثنویت دکارتی می پردازند و نشان می دهند که ذهن ویژگی کنش است و این که معنای کنش در آگاهی سوبژکتیو نیست، بلکه در نظام پراکسیس اجتماعی ای است که کنش در آن رخ می دهد. این منظر مشترک شالوده ای برای تضعیف مناقشه ی طولانی میان «سوبژکتیویسم» و «ابژکتیویسم» در علوم اجتماعی پی ریزی می کند که کلیدی است برای راهیابی به مفهوم تبیین اجتماعی در نزد مارکس و ویتگنشتاین. از آن جا که معنای کنش، در نظر آن دو، ویژگی نظم اجتماعی است و نه آگاهی فردی، آن نوع از تحلیل را که در ضمن آثار آن ها موجود است نمی توان سوبژکتیویستی یا ابژکتیویستی خواند. بلکه، آن نوع از تحلیل جنبه های مفید هر دو شکل تحلیل را درهم ادغام می کند چراکه از این دیدگاه لازمه ی فهم کنش، فهم نظام کردارها یا رسوم اجتماعی ای است که کنش در آن رخ می دهد. در چندین موضع پای این بحث به میان می آید که سوبژکتیویسم و ابژکتیویسم هردو عمدتا کوشش هایی هستند برای حل مسائلی که ثنویت (دوگانگی) برای علم اجتماعی ایجاد کرده است، و نیز علت توانایی مارکس و ویتگنشتاین در فراتررفتن از این بحث این است که هردو ثنویت دکارتی را رد می کنند.
اهداف منحصربه فرد این پژوهش مورد علاقه ی خاص تمام فلاسفه و عالمان اجتماعی، و مورد علاقه ی تمام کسانی خواهد بود که به پیوند میان این دو رشته توجه دارند.

کتاب مارکس و ویتگنشتاین

دیوید روبینشتاین
دیوید روبینشتاین (7 آگوست 1932 - 19 آگوست 2019) یک مورخ اجتماعی بود که از نژاد یهودی در کلیولند هایتس، اوهایو متولد شد. پدرش بریل روبینشتاین یک موسیقی دان بود.روبنشتاین در سال 1952 برای تحصیل در مقطع دکترا در مدرسه اقتصاد لندن به انگلستان نقل مکان کرد و سپس به دانشگاه هال رفت. او سالها در تور زندگی کرد و بعداً در یورک، انگلیس زندگی کرد، و در آنجا عضو افتخاری دانشگاه یورک بود.وی در قرن 19 و 20 تخصص داشت و تقریباً 20 کتاب تألیف کرد. روبنشتاین عضوی از جامعه مذهبی دوستان و نویسنده Quaker بود. وی ...