کتاب فلسفه تاریخ

Philosophy of History
روش شناسی و تاریخ نگاری
کد کتاب : 43085
شابک : 978-9647134101
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 540
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه تاریخ اثر حسینعلی نوذری

کتاب "فلسفه تاریخ" که به "روش شناسی و تاریخ نگاری" آن می‌پردازد، اثری است متشکل از مجموعه مقالات که توسط "حسینعلی نوذری" گردآوری شده است.
مفهوم تأمل فلسفی درباره تاریخ و ماهیت آن چیزی بیش از یک تفسیر و برداشت است و برای نویسندگان مدرن راحت‌تر است که آن را شامل دو نوع اصلی بدانند. از یک سو، آنها فلسفه تاریخ را به معنای سنتی یا کلاسیک متمایز کرده‌اند که موضوع آن فرآیند تاریخی به‌عنوان یک کل است و هدف آن، به‌طور کلی، ارائه یک توضیح یا توضیح کلی از مسیر و جهتی است که توسط آن فرآیند طی شده است. از سوی دیگر، فلسفه تاریخ را به عنوان یک جستار درجه دوم مطرح کرده‌اند. در اینجا توجه نه بر توالی واقعی خود رویدادها، بلکه بر رویه‌ها و مقوله‌هایی متمرکز است که مورخان در نزدیک شدن به موضوع و درک مطالب استفاده می‌کنند. اولی، که اغلب از آن به عنوان فلسفه نظری تاریخ یاد می‌شود، سابقه‌ای طولانی و متنوع داشته است. دومی‌ که عموما به عنوان فلسفه انتقادی یا تحلیلی تاریخ شناخته می‌شود، در قرن بیستم به شهرت رسید.
گرچه موضوعات مطرح شده پیرامون "فلسفه تاریخ" در بحث انتقادی قرن بیستم جایگاه اصلی را به خود اختصاص دادند، اما تنها نمونه‌ای از موضوعاتی هستند که فیلسوفان تحلیلی تاریخ به آن توجه داشتند. مشکلات دیگری که توجه را به خود جلب کرد مربوط به آزادی و مسئولیت عوامل تاریخی، طبیعت و شرح وقایع تاریخی و نقش روایت در تاریخ بود. کتاب "فلسفه تاریخ" که به "روش شناسی و تاریخ نگاری" اختصاص دارد، شامل مقالاتی است که به گوشه‌ای از این مسائل می‌پردازد. رویکرد اتخاذ شده در این مقالات، نتایج قابل توجهی را به همراه داشته، که نور آشکاری را بر ویژگی‌های تحقیق تاریخی می‌افکند.

کتاب فلسفه تاریخ

حسینعلی نوذری
حسینعلی نوذری پژوهشگر و نظریه‌پرداز حوزه علوم سیاسی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در نظریات یورگن هابرماس و ترجمه و بررسی آن در سال‌های اخیر است. حوزه عمده مطالعات وی در حوزه نظریه انتقادی و مکتب فرانکفورت، مارکسیسم، پست مدرنیته، مدرنیته و تاریخچه احزاب سیاسی است. از وی آثار زیادی به فارسی برگردان شده که مهم‌ترین آن، بازاندیشی تاریخ از کیت جنکینز، هابرماس: نظریه انتقادی و سلامت از گراهام اسکمبلر و... است.
قسمت هایی از کتاب فلسفه تاریخ (لذت متن)
کتاب حاضر با توجه به خلا مباحث نظری در عرصه ی مطالعات تاریخی و فقدان منابع غنی و روز آمد در زمینه ی فلسفه ی تاریخ روش ششناسی تاریخی و مکاتب تاریخ نگاری در محافل علمی و دانشگاهی جامعه ی ایران به منظور برداشتن گامی در جهت پر کردن خلا مذکور تدوین گردید.غنای علمی مقالات این کتاب که از برجسته ترین فیلسوفان و روش شناسان تاریخ و صاحب نطران عرصه ی تاریخ نگاری انتخاب شده اند.و نیز روز آمد بودن و تازگی مقالات که عمدتا مربوط به سال های پایانی دهه ی 1990میلادی هستند.ارزش و جایگاه ویژه ای به این کتاب می بخشد.به طوری که به جرات می توان اثر حاضر را نخستین پژوهش جامع و مدون در حوزه های سه گانه ی فلسفه ی تاریخفروش شناسی تاریخی به زبان فارسی دانست. از این رو مطالعه ی این کتایب هم برآورنده ی نیازها و دغدغه های فکری و نظری دانشجویان و اساتید رشته های تاریخ،فلسفه و علوم اجتماعی خواهد بود وهم سایر علاقه مندان و مخاطبان ابن حوزه ها و مطالعه ی آن را مفید و مثمر ثمر خواهند یافت.