کتاب شهرستان های ایرانشهر

Iranshahr cities
نوشته ای به زبان فارسی میانه درباره تاریخ، حماسه و جغرافیای باستانی ایران
  • 35,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: توس توس
    نویسنده:
کد کتاب : 46473
مترجم : شهران جلیلیان
شابک : 978-9643157012
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 130
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب شهرستان های ایرانشهر اثر تورج دریایی

"شهرستان های ایرانشهر" نام اثری است به قلم "تورج دریایی" که نوشته‌ای به "زبان فارسی میانه درباره تاریخ، حماسه و جغرافیای باستانی ایران" را ارائه کرده و "شهرام جلیلیان" آن را بازگردانی و ترجمه کرده است. "شهرستان های ایرانشهر" در واقع یک قطعه به زبان ادبی پهلوی است که در سده های پایانی امپراتوری ساسانی به نگارش درآمده است. نام نویسنده ایرانی این قطعه ناپدید شده اما این نسک، به تفصیل "شهرستان های ایرانشهر" را با ذکر تاریخ، مکان و اینکه چه کسی آنها را ساخته یا ویران کرده است، معرفی می‌کند.
ایده کتاب "شهرستان های ایرانشهر" به قلم "تورج دریایی" از مفهوم ساسانی "ایرانشهر" نشأت می گیرد که در آغاز دوره اسلامی دانش بیشتری به آن افزوده شد. در نتیجه بین متون جغرافیایی اسلامی اولیه و نوشته‌های فارسی میانه، ارتباطی وجود دارد و این متون باید توسط مورخان و جغرافی‌دانان اسلامی مطالعه شده باشند. ترجمان نوشتار "شهرستان های ایرانشهر"، شامل 60 پاراگراف، که از فارسی میانه به فارسی امروزی ترجمه شده است. این نوشتار "شهرستان های ایرانشهر" را فهرست کرده و اطلاعاتی در مورد ساخت و ساز، محل ساخت، معماران یا تخریب کنندگان آنها ارائه می‌دهد.
به دنبال متن و قسمت یادداشت‌ها، ترجمه واژه‌ها به همراه آوانویسی آنها نیز قید شده که با هدف سهولت خواندن کلمات برای این مجلد در نظر گرفته شده است. برای تشخیص هرچه بهتر، معنای کلمات براساس نوع آنها نظیر اسامی، قیود، افعال، صفات، حروف اضافه، ضمایر، اعداد و غیره نوشته شده است. در نهایت، در بخش کتابشناسی "شهرستان های ایرانشهر"، منابع مورد استفاده فهرست شده است. این نوع مطالعه‌ی متن، درک مطالب مربوط به "شهرستان های ایرانشهر" را برای خواننده آسان کرده و علاقه او را برانگیخته خواهد کرد.

کتاب شهرستان های ایرانشهر

تورج دریایی
تورج دریایی استاد «تاریخ ایران و جوامع پارسی‌زبان» و رئیس مرکز مطالعات ایراویراستاری نشریهٔ نامهٔ ایران باستان و انتشار مقالات در گاهنامه‌های مهم ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های اوست.تورج دریایی در سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶) در تهران به دنیا آمد و دوران دبستان و دبیرستان خود را در ایران و یونان گذرانده و در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه کالیفرنیا در لُس‌آنجلس دکترای تاریخ دریافت کرد. او در صفحه شخصی خود در مورد پیشینه خانواده خود نیز توضیح داده و آن‌گونه که از این ا...
قسمت هایی از کتاب شهرستان های ایرانشهر (لذت متن)
شهرستان هایی که در زمین ایرانشهر ساخته شده اند، هر کدام در چه روزگاری، در کجا و بدست کدام سرخدایی ساخته شده است، به تفضیل در این یادگار نوشته شده است: در کوست خراسان، شهرستان سمرقند را کاووس پسر قباد بنیان گذاشت. سیاوش پسر کاووس آن را به فرجام رسانید. کیخسرو پسر سیاوش آنجا زاده شد و او آتش بهرام ورجاوند را آنجا نشانید. سپس زرتشت دین آورد. به فرمان شاه گشتاسپ ۱۲۰۰ فرگرد (اوستا) به دین دبیره (خط) بر روی لوحه های زرین کند و نوشت و در خزانه آن آتشکده نهاد. سپس اسکندر ملعون آنرا بسوخت و در دریا افکند. سغد را هفت آشیان است، و هفت آشیان آن این است که هفت خدای در آن بود. یکی از آن جمشید، یکی از آن ضحاک، یکی از آن فریدون، یکی از آن منوچهر، یکی از آن کاووس، یکی از آن لهراسب، یکی از آن شاه گشتاسپ. سپس افراسیاب تورانی ملعون، در هر یک از آن ها، نشستگاهی برای دیوان (و) بتکده و بتخانه ساخت. در بلخ بامی، شهرستان نوازه را اسفندیار پسر گشتاسپ ساخت و آتش بهرام ورجاوند را آنجا نشانید، و نیزه خویش را آنجا زد و به یبغوخاقان و سنجبوخاقان و چول خاقان و خاقان بزرگ و گهرم و تژاو و ارجاسب شاه خیونان پیام فرستاد که: «به نیزه من بنگرید، هر که به وزش این نیزه بنگرد، همانند این است که به ایرانشهر تازیده».