کتاب فرهنگهای هنری ایران

Arte Persiana
کد کتاب : 46942
مترجم :
شابک : 978-9645996053
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 182
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1962
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فرهنگهای هنری ایران اثر رومن گیرشمن

هنر ایران، یکی از غنی‌ترین میراث‌های هنری تاریخ جهان است و بسیاری از رشته‌ها را دربرگیرد. این رشته‌ها شامل معماری، نقاشی، بافندگی، سفالگری، موسیقی، خوشنویسی، فلزکاری و حدود ۳۰۰۰ نوع هنر مختلف در ۴۰۰ گروه هنری مختلف می‌شوند.

سفالگری یا کوزه‌گری ایرانی، سابقه‌ی طولانی در تاریخ ایران دارد و از جمله اختراعات انسانی مهم ترین است. برای مورخان و باستان‌شناسان، سفالگری از مهم‌ترین مظاهر هنری به حساب می‌آید. آنها از طریق سفال‌ها با شرایط اجتماعی و اقتصادی یک دوره یا منطقه آشنا می‌شوند و از مطالعه‌ی سفال‌ها، درباره‌ی زندگی، دین مردم، تاریخ، روابط اجتماعی و نگرش جامعه به همسایگان خود تفسیر می‌کنند.

معماری ایران، ویژگی‌هایی دارد که در مقایسه با معماری دیگر کشورها به ارزش‌های ویژه‌ای دست می‌یابد. این ویژگی‌ها شامل طراحی مناسب، محاسبات دقیق، انواع سازه‌ها، فرم مناسب پوشش، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان‌ها، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و در پایان تزئینات متنوعی است که هر یک در اسطوره سادگی، جلال و شکوه معماری ایران را به تصویر می‌کشد.

کتاب فرهنگهای هنری ایران

رومن گیرشمن
رومن گیرشمن (اکتبر ۱۸۹۵ – سپتامبر ۱۹۷۹) (Roman Ghirshman) باستان‌شناس فرانسوی اوکراینی‌تبار بود.وی در خارکف اکراین در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. به سال ۱۹۱۷ به پاریس نقل مکان کرد تا باستان‌شناسی و زبان‌های باستانی را فراگیرد، تحصیلاتش را در دانشگاه سوربن، مدرسه تحصیلات عالیه و مدرسه عالیه لوور به پایان رسانید. نخستین کار تجربی او زمانی بود که همراه با یک هیئت باستان‌شناسی فرانسوی به تلو واقع در عراق رفت (۱۹۳۰). وی بیشتر به آثار باستانی ایران علاقه‌م...