کتاب مغضوبین‏ زمین

The Wretched of the Earth
کد کتاب : 46906
مترجم : ف باقری‏
شابک : 978-9651134159
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 304
سال انتشار شمسی : 1361
سال انتشار میلادی : 1961
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مغضوبین‏ زمین اثر فرانتس فانون

کتاب «مغضوبین زمین» کتابی است که در سال 1961 توسط فیلسوف فرانتس فانون منتشر شد، که در آن نویسنده روانکاویی از تأثیرات غیرانسانی استعمار بر فرد و ملت ارائه می‌کند و در مورد مسائل اجتماعی گسترده‌تر بحث می‌کند. پیامدهای فرهنگی و سیاسی ایجاد یک جنبش اجتماعی برای استعمار زدایی یک فرد و یک مردم. عنوان فرانسوی زبان از اشعار آغازین "بین المللی" گرفته شده است. فانون از طریق نقد ناسیونالیسم و امپریالیسم، بحثی درباره سلامت روان فردی و اجتماعی ارائه می‌کند، بحثی در مورد چگونگی استفاده از زبان (واژگان) برای ایجاد هویت‌های امپریالیستی، مانند استعمارگر و مستعمره، برای آموزش و قالب‌گیری روانی. بومی و استعمارگر به نقش خود به عنوان برده و ارباب و بحث در مورد نقش روشنفکر در یک انقلاب. فانون پیشنهاد می کند که انقلابیون باید از لومپن پرولتاریا کمک بگیرند تا نیروی لازم برای اخراج استعمارگران را فراهم کنند. در تئوری سنتی مارکسیستی، لومپن پرولتاریاها پست ترین و پست ترین قشر پرولتاریا هستند - به ویژه جنایتکاران، ولگردها و بیکاران - افرادی که فاقد آگاهی طبقاتی برای شرکت در انقلاب ضد استعماری هستند.

فانون اصطلاح لومپن پرولتاریا را در مورد رعایای استعماری که در تولید صنعتی دخالت ندارند، به ویژه دهقانان به کار می برد، زیرا بر خلاف پرولتاریای شهری (طبقه کارگر)، لومپن پرولتاریا استقلال فکری کافی از ایدئولوژی مسلط طبقه حاکم استعماری دارد. درک کنند که آنها می توانند علیه وضعیت موجود استعماری شورش کنند و به این ترتیب ملت خود را استعمارزدایی کنند.

کتاب مغضوبین‏ زمین

فرانتس فانون
فرانتس فانون (Ibrahim Frantz Fanon‎ زاده ۲۰ ژوئیه ۱۹۲۵ – درگذشته ۶ دسامبر ۱۹۶۱) یک نویسندهٔ فرانسوی زبان اهل مارتینیک، و یک مقاله‌نویس، روانپزشک و انقلابی بود. همچنین او را به اسم ابراهیم فرانتس فانون می شناسند.می‌توان او را متفکری برجسته در قرن بیستم به خاطر استعمارزدایی و روان‌آسیب‌شناسی استعمار دانست. کارهای او الهام‌بخش جنبش آزادی‌خواهی ضداستعماری برای بیشتر از چهار دهه بوده‌است.فانون پس از خدمت در ارتش فرانسه در جنگ جهانی دوم، در لیون به تحصیل...