کتاب شناخت عوامل نمایش

Dramatic Elements
کد کتاب : 47183
شابک : 978-9641217510
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 247
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2004
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب شناخت عوامل نمایش اثر ابراهیم مکی

"شناخت عوامل نمایش" اثری است به قلم "ابراهیم مکی" که در دویست و پنجاه صفحه، این عوامل را بررسی می‌کند. رویداد نمایش بر اساس دو عنصر در معنای وسیع آن ساخته شده است: حرکت و صدا. این دو در طول زمان به هم رسیده اند، بر یکدیگر تأثیر گذاشته و تغییر کرده‌اند. روند نمایشنامه را می‌توان هم از منظر اجرایی و هم از منظر ادبی ارزیابی کرد و اجزای خاصی از هر یک را به طور مستقل مورد بررسی قرار داد. آنچه در کتاب "شناخت عوامل نمایش" نوشته‌ی "ابراهیم مکی" تا حد زیادی مورد بررسی قرار گرفته است، عناصر متون نمایشی هستند که صرف نظر از آگاهی از متن نمایشنامه‌های صحنه‌ای، ممکن است در متون نمایشی در رسانه‌های دیگر مانند فیلم، تلویزیون و رادیو به کار گرفته شوند. اگرچه یادگیری مفاهیم بیان شده در کتاب "شناخت عوامل نمایش" نمی تواند به تنهایی، تولید اثر نمایشی را برای مخاطب امکا‌پذیر کند، اما شیوه تحلیلی به کار رفته در کتاب برای ارائه محتوا، بدون شک می‌تواند ایرادات آثاری را که توسط مخاطبین عام و حرفه‌ای ایجاد می‌شوند، به حداقل برساند.
تکنیک و معنا پایه‌های یک متن نمایشی است و درستی این دو ویژگی ارزش اثر را مشخص می‌کند. موضوعات این کتاب که بر آناتومی یک اثر نمایشی تمرکز دارد، به تبیین و استفاده از هر یک از جنبه‌های آن پرداخته و ضمن شناسایی دلایل برخی ایرادات فنی، راهکارهایی برای رفع آنها ارائه می‌دهد. "شناخت عوامل نمایش" به قلم "ابراهیم مکی" بیشتر بر تکنیک تمرکز دارد. در نتیجه، هرکسی که محتوای کتاب را درک کند، مانند پزشکی که یک بیمار را معالجه می‌کند، می‌تواند ایرادات و مسائل ناشی از ساختار نمایشی و شخصیت‌پردازی یک کار نمایشی را اصلاح کند.

کتاب شناخت عوامل نمایش

ابراهیم مکی
ابراهیم مکی (زاده ۱۳۲۱ در تهران) نویسنده، نمایشنامه نویس و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است.وی یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در بهبود نمایشنامه‌نویسی رادیویی در دهه‌های پنجاه تا هفتاد شمسی است و نخستین مدرسی است که اقدام به تألیف کتابی برای آموزش نمایشنامه‌نویسی نمود.
قسمت هایی از کتاب شناخت عوامل نمایش (لذت متن)
آدمی بر ضد سرنوشت: این نوع کشمکش که منبعث از تراژدیهای یونان باستان است، بر اساس این باور استوار است که سرنوشت آدمی از روز اول رقم خورده است و هیچکس، حتی خدایان را نیز، توان آن نیست که تغییری در مسیر آن ایجاد کنند. مشخص ترین اثری که در دوران باستان به طرح چنین مسئله ای پرداخته است، تراژدی “ادیپ شهریار” است و آن ماجرای عواقب نفرینی است که به علت کشته شدن اژدهایی مقدس دامنگیر دودمان کادموس می شود و فرزندان او نسل اندر نسل، بدون آنکه خود گناهی کرده باشند، کفاره گناهی را که از جد امجدشان سر زده است می پردازند.