کتاب غنا، موسیقی

Ghana
(دوره چهار جلدی)
کد کتاب : 51308
شابک : 978-9640900604
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 3918
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 4

معرفی کتاب غنا، موسیقی اثر مجموعه ی نویسندگان

«میراث فقهی» طرح دامن گستری است که بر آن است تا منابع اصلی و مهم «چهل موضوع» از مهمترین و حیاتی ترین موضوعات فقهی را شناسایی، گردآوری، تحقیق، تنظیم و منتشر کند و به فقه پژوهان عرضه نماید.
چگونگی های این طرح به تفصیل در مقدمه جلد اول غنا، موسیقی آمده است.
موضوع اول این طرح عظیم غنا، موسیقی است که در چهار جلد بزرگ عرضه می شود.
غنا و موسیقی یکی از موضوعات مبتلابه در همه دوره ها بوده است، از همین رو فقیهان به دقت و موشکافی در این مقوله پرداخته و کتاب ها و رساله های مختلفی نگاشته اند.
دسترسی به همه آن منابع آن هم نسخه تحقیق شده آنها برای پژوهشگران، کاری بسیار مشکل و طاقت فرسا بود. در طرح میراث فقهی، همه آن کتاب ها و رساله ها به صورت تحقیق شده، در اختیار فقیهان و پژوهشگران نهاده می شود و بدین سان کار بسیار دشوار منبع یابی و استنباط را آسان می کند.
جلد نخست کتاب غنا و موسیقی در یک بخش، در بردارنده رساله های مربوط به مساله غناست. از جمله رساله های آمده در این جلد می توان به رساله فی تحریم الغناء (محقق سبزواری)، تنبیه الغافلین و تذکیرالعاقلین (شیخ علی عاملی)، رسالة فی الغناء (شیخ حر عاملی)، إعلام الأحباء (سید محمد هادی ابن سید محمد میر لوحی)، مقامات السالکین(محمد بن محمد دارابی)، إیقاظ النائمین و إیعاظ الجاهلین (سید ماجد بحرانی)، رسالة فی الغناء (ملا اسماعیل خواجوئی)، رسالة فی حل حدیث ورد الصوت الحسن (سید حسن قزوینی)، رسالة فی الغناء (مولی عبدالصمد همدانی)، رسالة فی تحقیق الغناء موضوعا و حکما (میرزای قمی)، رسالة فی تحریم الغناء (مولی محمد رسول کاشانی)، رسالة وجیزة فی الغناء (میرزا محمد جعفر شهرستانی) اشاره کرد.
جلد دوم نیز همانند جلد نخست شامل رساله هایی در زمینه غناست که از جمله آن ها می توان به رسالة فی الغناء، رسالة مسأله الغناء، مصباح السعادة، منظومة فی الغناء، ذریعة الاستغناء، الروضة الغناء، خیر الکلام، کشف الغطاء و الموسیقیات و نقدها اشاره کرد.
در جلد سوم از این مجموعه، نخست غنا از منظر عالمان شیعه تبیین می شود؛ سپس رساله ها و آثار فقهی موجود در خصوص موضوع غنا معرفی می گردد؛ آن گاه متن و سند احادیث غنا و موضوعات مربوط به آن ذیل دو عنوان احادیث مشعر به حرمت غنا و احادیث مشعر به حلیت غنا فراهم می آید.
شرحی از آرا و آثار اهل سنت در خصوص غنا و موسیقی مبحث پایانی کتاب است.
مطالب جلد 4 این مجموعه در سه بخش تنظیم شده؛ بخش اول حاوی تک نگاری های استدلالی است به فارسی یا عربی که عمدتا توسط فقهای معاصر نگارش یافته. بخش دوم شامل 21 گفتار یا مصاحبه یا استفتاء از علمای مختلف درباره مصادیق و مسایل غنا است و بخش سوم به کتابشناسی غنا و چکیدهای توصیفی از محتوای منابع شناسایی شده اختصاص یافته است.

کتاب غنا، موسیقی