کتاب دائرة المعارف قرآن کریم (جلد دوازدهم)

Quran
خاورشناسان و قرآن - درنده
کد کتاب : 51328
شابک : 978-9640915356
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 626
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دائرة المعارف قرآن کریم (جلد دوازدهم) اثر مجموعه ی نویسندگان

در این جلد از دائره المعارف قرآن کریم با هدف دستیابی آسان به اطلاعات قرآنی، حدود صد مدخل و مقاله پژوهشی درباره موضوعات و مفاهیم مرتبط با علوم و معارف قرآنی با تکیه بر منابع کهن و معاصر نگارش یافته است.
مداخل بر اساس قواعد دانشنامهنویسی به صورت الفبایی تنظیم شده و منابع مورد استناد در پانوشت صفحات به اختصار و در پایان با ذکر مشخصات کامل، ثبت گردیده است. مفاهیم این جلد برخی از مداخل حرف خ و حرف ب، از مدخل خاورشناسان و قرآن تا مدخل درنده را پوشش داده و گرچه پاره ای از مداخل ارجاعی است اما عمده آنها مدخل اصلی بوده و به شکل بنیادی تحقیق و نگارش یافته اند.
مدخل خاورشناسان از مهمترین مقالات این اثر، حاوی گزارشی تحلیلی از سه دوره مطالعات قرآنی محققان غربی است. نویسنده، ضمن تبیین روش تحقیق و منابع نگارش یافته از سوی خاورشناسان، تفاوتهای آنها در مطالعات قرآنی را توضیح داده است.
از اطلاعات این مقاله به دست می آید که از لحاظ مضمونی، بیشترین توجه خاورشناسان در نخستین آشناییها، به ترجمه قرآن و سپس به تاریخ قرآن و در دوره معاصر به تفسیر قرآن بوده است.
برخی از دیگر مداخل مهم این جلد عبارتند از: خدیجه بنت خویلد، خشوع، خلقت، خمس، خواب، خواتم سور،خواص قرآن، خیر و شر، دابة الارض، داود(ع)، دحوالارض، دختر.

کتاب دائرة المعارف قرآن کریم (جلد دوازدهم)

دسته بندی های کتاب دائرة المعارف قرآن کریم (جلد دوازدهم)