کتاب سر نی (2جلدی)

Sere-Ney
نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی
کد کتاب : 5595
شابک : 9789644040115
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1154
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 17
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب سر نی (2جلدی) اثر عبدالحسین زرین کوب

دکتر عبدالحسین زرین کوب، پژوهشگر و مولوی شناس معاصر، در اثر دو جلدی سرّ نی به تشریح و نقد مثنوی معنوی می پردازد و آن را از جهات متنوعی مورد بررسی قرار می دهد. این محقق بزرگ و پیر راه تصوف خود اذعان دارد که شخصیت مولانا جلال الدین بلخی از چنان کبریا و شکوهی برخوردار است که در صورت حیات در عصر حاضر، ممکن بود او را در کسوت یک منادی بزرگ نظیر مهاتما گاندی می دیدیم.

زرین کوب شیفته ی مولاناست و زندگی ادبی خود را وقف شناسایی و شناساندن این شخصیت بزرگ می کند. وی در آثار دیگری همچون پله پله تا ملاقات خدا و بحر در کوزه نیز به جنبه های دیگری از حیات مولانا جلال الدین می پردازد و به خوانندگان پیشنهاد می کند قبل از مطالعه ی سرّ نی، ابتدا این آثار را به مطالعه بنشینند.

و اما سرّ نی؛ با وجود اینکه بزرگان نقد و ادب پارسی این اثر را تفسیر و شرح بر مثنوی مولوی می دانند، زرین کوب چنین ادعایی مطرح نمی کند و کتاب را تنها مباحثه ای در مثنوی، جهت پی بردن به ظرایف و رمز و راز های آن می پندارد. شرح و تفسیر به ترتیب ابیات مثنوی صورت نگرفته و بر حسب مباحثی که مولوی در آن باب شعر سروده تقسیم شده است. نویسنده از شرح بر صرف ابیات مولانا فراتر رفته و از دیدگاه های اطرافیان و یاران زمان او که گفت و شنود ها و تبادل اندیشه ی آنان احتمالا بر مولانا اثر گذاشته نیز استفاده کرده است و گاها به نقل قول های عالمان و صوفیان بعد از مولوی که به نحوی با او آشنا و دنباله روی افکار او بوده اند نیز ارجاعاتی می دهد.

کتاب سر نی (2جلدی)

عبدالحسین زرین کوب
عبدالحسین زرین کوب ادیب، تاریخ نگار، منتقد ادبی، نویسنده، و مترجم برجستهٔ ایران معاصر است. آثار او به عنوان مرجع عمده در مطالعات تصوف و مولوی شناسی شناخته می شود. وی از تاریخ نگاران برجستهٔ ایران است و آثار معروفی در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام دارد. این آثار به دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.زرین کوب بیش از چهار دهه در دانشگاه تهران، ادبیات فارسی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران تدریس کرد و پس از انقلاب، با مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری کرد، از جمله این...
قسمت هایی از کتاب سر نی (2جلدی) (لذت متن)
مولانا در توجیه این دعوی که دنیا جز منزلی در سر راه آخرت نیست و این منزل هم برای آن است که تا در آن روح انسان از طریق ریاضت و مجاهده و تزکیه و تصفیه، خویشتن را از آلایش های بین راه پاک سازد و وقتی به مقصد راه می رسد آلوده و پلید نباشد، تمثیل حمّام را به کار می برد و دنیا را تشبیه به حمام می کند که مرد متّقی در آن خویشتن را پاک می کند و بهره ی او از حمّام، صفا و نقاست، اما اغنیا حکم سرگین کشان گلخن را دارند که سوخت برای تون حمام می برند و بدینگونه حمام دنیا را گرم نگه می دارند اما خود آنها از صفا و نقای آن بهره نمی یابند. البته آنکس که در حمام، خویشتن را از پلیدی ها پاک می کند، نشان پاکی از سیمای او پیداست. اما آنها که سرگین کشان حمام دنیا هستند، نه فقط بوی سرگین گواه حال آنهاست، بلکه صحبت آنها هم از حال آنها حکایت دارد، چرا که دایم با یکدیگر تفاخر و تنازع دارند و هر یک از اینکه چند سلّه سرگین کشیده است و چند زر حاصل کرده است، خود را از آن دیگری برتر می داند و از احوال و اقوال اینها پیداست که جز آلودگی و پلیدی از حمام دنیا چیزی حاصل نمی کنند. طهارت و صفایی که از این حمام حاصل تواند شد، عاید مرد متقی است. آنها که در این دنیا همواره به تفاخر در باب مال و جاه مشغولند، حال آن تونیان را دارند که دایم با یکدیگر منازعه می کنند تا بدانند کدام یک بیست سلّه سرگین به تون حمل کرده است و کدام یک بیش از شش سلّه نکشیده است. بدینگونه، تمثیل حمام، این نکته را که دنیا در سر راه آخرت جز منزلی ترک کردنی نیست و فقط آنها که طالب پاکی و جویای رهایی از گرد و غبار آلودگی های مادی هستند از این منزل بهره ای واقعی می یابند، به صورت تصویر جالبی در می آورد که تصور آن از طریق تخیل آسان است و مستمع را جز آنگاه که اهل شک و انکار باشد در تردید باقی نمی گذارد.