کتاب حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه

Hadiqat al Haqiqa
کد کتاب : 131037
ویراستار :
شابک : ‫‬‭‭978-9646174573
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 690
سال انتشار شمسی : 1387
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

حدیقه الحقیقه
Hadighat_Al_Haghighe
  • 375,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 56437
شابک : 978-9643728991
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1534
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1131
نوع جلد : زرکوب
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب حدیقه الحقیقه اثر سنایی غزنوی

"حدیقه الحقیقه" اثری است از "ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی" ملقب به حکیم "سنایی غزنوی" که محتوای متنوعی را از پرداختن به فضایل و رذایل اخلاقی شامل می‌شود. معرفت و طهارت و تقدیس بیانگر دیدگاه "سنایی" نسبت به توحید است، اما شاعر از همان ابیات اول نشان می‌دهد که نه تنها به استفاده از کلام الهی در بحث معارف الهی علاقه‌مند است، بلکه دوست دارد از تجربیات عرفانی نیز بهره ببرد. "سنایی" قصد ندارد کتابی برای قانونگذاران، عرفا و صوفیان بیافریند، بلکه "حدیقه الحقیقه" را برای همه نوشته است.
تسلیم، فقر، طلب، راهنمایی، مجاهدت، بی‌نیازی، یاد، قدردانی، غضب، شفقت، محبت و توکل، فصولی از کتاب است که "سنایی در آن به بحث شریعت و چگونگی یافتن حقیقت پرداخته است. بخش‌های دیگری از کتاب "حدیقه الحقیقه" به ستایش علم و دنیا و عقل و خرد اختصاص دارد. "سنایی" خردگرایی خود را در سراسر اثر نمایان کرده و بر اهمیت علم و منطق تأکید می‌کند.
او در "حدیقه الحقیقه"، همه افراد برجسته را صاحب خرد می‌داند. در عین حال او عقل را از شناخت ذات خدا عاجز دانسته و تمام صفات نقص عقلی در "حدیقه الحقیقه" منحصرا در این محدوده است.
"سنایی" در مذمت هوس و طمع و شهوت نیز بحث کرده است. شاعر وقتی در نکوهش شهوتران حرف می‌زند، از به کار بردن الفاظ رکیک ابایی ندارد و داستان‌ها و تمثیل‌هایش آشکارا زشتی‌های روح انسان هوسباز را منعکس می‌کند. نظرات اجتماعی او که گاه متوجه عموم و گاه علیه خواص است، در کتاب "حدیقه الحقیقه" به روشنی تشریح شده است. هدف اصلی سخنان "سنایی غزنوی" در این فصول، زاهدان ریاکار، صوفیان فاسد، عالمان بی‌عمل و متکلمان ناآگاه است. کلام شاعر در این بخش از کتاب "حدیقه الحقیقه" رنگ و بوی پند و موعظه نیز به خود می‌گیرد.

کتاب حدیقه الحقیقه

سنایی غزنوی
ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حکیم سنایی (۴۷۳–۵۴۵ قمری)، شاعر و عارف تاجکستان هال غزنه بود. وی از بزرگ‌ترین صوفیان و شاعران قصیده‌گو و مثنوی‌سرای زبان پارسی است که در سدهٔ پنجم هجری می‌زیسته‌است. برخی معتقدند که سنایی شاعری است که برای نخستین بار عرفان را به صورت جدی وارد شعر فارسی کرد ولی صوفیان پیش از او نیز در اشعار خود مضامین عرفانی را بیان کرده‌اند که می‌توان به شاهنامه فردوسی اشاره کرد. تصوف سنایی با آن‌که ازسخنان قلندران و اهل ملامت ...
قسمت هایی از کتاب حدیقه الحقیقه (لذت متن)
مر جنب را به امر یزدانش پس نه مهجور کرد قرآنش/ پس زانوی حیرتش بنشاند لایمسّه چو بر دو دستش خواند / مقری زاهدی از پی یک دانگ همچو قمری دو مغزه دارد بانگ / قول بازی شنو هم از باری که حجابست صنعت قاری / مرد عارف سخن ز حق شنود لاجرم ز اشتیاق کم غنود / با خیال لطیف گوید راز شکن و پیچ ورقه در آواز / در دل نفس نه نه بر رخ خال که جمالت نشان دهد از حال / طبع قوّال را زبون باشد عشق را مطرب از درون باشد / هرچه آواز و نقش آوازه ست خانه شان از برون دروازه ست / هیچ معنیستی اگر در بانگ بلبلی بنده نیستی به دو دانگ / عدّتی دان در این سرای مجاز چشم را رنگ و گوش را آواز