کتاب مرگ تخصص

The death of expertise: the campaign against established knowledge and why it matters
چرا صدای متخصصان شنیده نمی شود؟
کد کتاب : 57052
مترجم :
شابک : 978-6226650908
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 254
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب مرگ تخصص اثر تام نیکولز

دوران عجیب و خطیری‌ست؛ جهان در عصر انفجار اطلاعات، با حضور موتورهای جست‌وجوگر و شبکه‌های اجتماعی گوناگون که به تک‌تک افراد توهم دانای‌کل‌بودن می‌دهند، به سمتی رفته که در بسیاری از مواقع هیچ تفاوتی با اعصار جاهلی تاریخی و پیشاتاریخی ندارد! نوعی جاهلیت با رنگ و لعابی مدرنیستی که به بلاهت‌بارترین عقاید و رفتارها رنگ و بویی شبه‌عقلانی می‌دهد. ایام پاندومی کرونا بخش عظیمی از این جاهلیت مدرن را بر ما هویدا کرد؛ آمریکا و آلمان و فرانسه و برزیل و ... فرق چندانی نمی‌کرد، در همه‌جا توهم دانایی و عدم اعتماد و توجه به متخصصان موجب شده بود که دروغگویان متوهمی در اینجا به کرونا بگویند فریب قرن، عده‌ای در فرانسه علیه ماسک تظاهرات کنند، عده‌ای در آلمان علیه واکسن برخیزند و حتی رئیس جمهور کشوری مثل برزیل هم‌چنان بر بلاهت خودش در عدم پذیرش، وجود و اهمیت کرونا پافشاری کند! ازهمین‌روست که تام نیکولز معتقد است مرگ تخصص اتفاق افتاده و پا را جلوتر گذاشته و این پرسش را مطرح کرده که چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود؟ صنعت فرهنگ که به نظر می‌رسد قدرت‌مندترین بازوی نئولیبرالیسم است، با تبدیل کردن همه‌چیز به کالای قابل خرید و فروش و مبدل کردن بنگاه‌های خبررسانی به سیرک‌های شبانه‌روزی و له کردن اخلاق، معنا و ارزش‌ها، توانسته پروژه‌ی تحمیق فردی و جمعی‌اش را به جایی برساند که امروز با چندمیلیارد همه‌چیزدان روی کره‌ی زمین روبروییم که خیلی کم پیش می‌آید حرف متخصصان حقیقی به گوش‌شان فرو برود. کتاب «مرگ تخصص: چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود؟» درباره‌ی برابری و عدالتی‌ست که در هیچ‌ بخشی از زندگی امروز مردم جهان وجود ندارد جز توزیع عادلانه‌ی بلاهت در خدمت منافع ثروت و قدرت.

کتاب مرگ تخصص

تام نیکولز
توماس ام. نیکولز متولد 1960 متخصص آکادمیک در امور بین الملل است و در حال حاضر استاد کالج جنگ دریایی ایالات متحده و مدرسه ترویج هاروارد است.
قسمت هایی از کتاب مرگ تخصص (لذت متن)
همان کسانی که به پزشک خانوادگی شان اعتماد ندارند و حاضر نیستند واکسن بزنند، حاضرند کتابی دربار ه ی تسلیحات هسته ای بخرند، چون نویسنده ی کتاب «پزشک» است!

لطیفه ا ی قدیمی هست که می گوید یک کارمند بریتانیایی پس از مدت ها کار در دفتر وزارت خارجه بازنشست شد. او دربار ه ی دوران خدمتش گفته است: «هر روز صبح به دفتر نخست وزیر می رفتم و به او اطمینان می دادم که امروز جنگ نمی شود. خوشحالم که طی چهل سال خدمت، فقط دو بار اشتباه کردم.»

دیدگاه مستدل، حتی اگر غلط باشد، مفیدتر از قضاوت ناآگاهانه ای است که درست از آب درآمده باشد، زیرا دیدگاه مستدل را می توان بررسی، تحلیل و تصحیح کرد.