کتاب شرح مثنوی - دفتر اول

Masnavi
سروده جلال الدین محمد بلخی، معروف به رومی
کد کتاب : 57253
شابک : 978-9644012570
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 739
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شرح مثنوی - دفتر اول اثر علی اصغر حلبی

شامل بخشی از سروده های جلال الدین محمد بلخی به تشریح دکتر علی اصغر حلبی می باشد که انتشارات زوار به چاپ رسانده است. مثنوی اثری است سرشار از مضامین عاشقانه ی عرفانی، مولوی در آن چنان از خدای خویش سخن به میان می آورد که مخاطب را متحیر می سازد و می توان معرفت الهی را در لا به لای کلماتش به وضوح مشاهده کرد. در کتاب حاضر زندگینامه ای مختصر از مولوی ارائه می گردد، و توضیحاتی پیرامون ابیات، اشعار و کلماتی که بکار گرفته است بیان می شود.

کتاب شرح مثنوی - دفتر اول

علی اصغر حلبی
دكتر «على‌اصغر حلبى » از محققان، مؤلفان و مترجمان پركار و كوشاى معاصر است. وى فرزند على‌اكبر است و در سال 1323 در اردبيل متولد شد.تحصيلات ابتدايى و متوسطه را همراه با مقدمات عربیت و فقه و اصول و منطق و فلسفه در مدارس قديم همان شهر پيش استادان فراگرفت. او داراى ليسانس فلسفه از دانشگاه تهران است، سپس چند سال براى ادامه‌ى تحصيلات عالى به دانشگاه ادينبوره [ادينبورگ] در اسكاتلند، سفر كرد و در سال 1359 از همان دانشگاه، درجه‌ى دكتراى فلسفه و فرهنگ اسلامى گرفت.
قسمت هایی از کتاب شرح مثنوی - دفتر اول (لذت متن)
از آثار مولوی، نخست مثنوی معنوی است، که بعضی آنرا «صیقل الارواح» نیز نامیده اند، و آن از شاهکارهای شعر عرفانی عالم است. این کتاب که در شش دفتر منظوم شده مجموعه ایی است از افکار عرفانی، اخلاقی، دینی، و تفسیر برخی از آیات قرآنی و احادیث نبوی، به انضمام برخی حکایات عمیق جدی و هزلی و امثال عدیده. و مولوی آن را به تشویق یکی از شاگردان عزیز خود به نام حسام الدین حسن بن محم بن اخی ترک ملقب و معروف به چلبی، نظم کرده است. زیرا حسام الدین که میل و شوق مریدان مولانا را به خواندن منظومه های عرفانی سنائی غزنوی و شیخ عطار نیشابوری می دیده از مولوی درخواست کرده است که منظومه ای مثنوی به همان روش بسراید.