کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان

Tragedy
کد کتاب : 58194
شابک : 978-9643726416
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 809
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 3 اردیبهشت

معرفی کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان اثر آسیه ذبیح نیا عمران

"تراژدی در اساطیر ایران و جهان" پژوهشی است از دکتر "آسیه ذبیح نیا عمران" و دکتر "منوچهر اکبری" که به شیوه تطبیقی تلاش می‌کند شمه‌ای از تاریخ باشکوه و باستانی ایران زمین را به تصویر بکشد. اساطیر ایرانی نه تنها برابر، بلکه غالبا برتر از اساطیر یونان، روم و سایر نقاط جهان هستند؛ زیرا دغدغه‌های اخلاقی و ملی همواره در اساطیر ایران جایگاه ویژه‌ و نقش برجسته‌ای دارند. این در حالی است که اگر از این دریچه به افسانه‌های اساطیری یونان، روم و باقی نقاط جهان بنگریم، اغلب غیراخلاقی تلقی می‌شوند.
در کتاب "تراژدی در اساطیر ایران و جهان" از دکتر "آسیه ذبیح نیا عمران" و دکتر "منوچهر اکبری" رویکرد به گونه‌ای طراحی شده است که تراژدی ایران ابتدا در مقایسه با هر کشور دیگری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و سپس کنار شخصیتی قابل مقایسه آورده می‌شود.
از سوی دیگر زیبایی اسطوره‌ها نیاز به تفسیر ندارد؛ آنها واقعا ما را مجذوب خود می‌کنند و به دغدغه‌های فکری، اجتماعی و انسانی ما اشاره دارند. اسطوره‌ها از رنج‌ها و آلام ما صحبت می‌کنند و این اساطیر هستند که دنیا را می‌سازند و جهان بدون اسطوره، جهانی کسل‌کننده و نازیباست. هویت ملی مردم جهان بر پایه اساطیر بنا شده است. شایان ذکر است که اسطوره ها پر از مشابهت‌ها و ناهماهنگی‌ها هستند. شباهت‌ها ناشی از ادغام اسطوره‌های بسیاری از اقوام و تأثیر آنها بر یکدیگر است اما در اسطوره و حماسه، تضاد نیز جذاب است.
از آنجایی که ایران باستان منطقه وسیعی را از لحاظ جغرافیایی در برمی‎گرفته است، نزدیکی آن به ملل اطراف و نیز تجارت فرهنگی و اقتصادی، تأثیرات متعددی بر تمدن و فرهنگ ایران داشته است و بدیهی است که بسیاری از این تأثیرات را می‌توان با تحقیقات تطبیقی مشاهده کرد و کتاب "تراژدی در اساطیر ایران و جهان" با همین هدف به انتشار رسیده است.

کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان

قسمت هایی از کتاب تراژدی در اساطیر ایران و جهان (لذت متن)
اساطیر ایران نه تنها کمتر از اساطیر یونان و روم و جهان نیستند حتی در اغلب موارد آنها ارجحیت دارند؛ زیرا همیشه در اساطیر ایران، مسائل اخلاقی و ملی جایگاه خاصی دارند و حرف اول را می زنند در حالی که اگر از این دیدگاه به اساطیر یونان و روم و جهان بنگریم در خیلی از موارد ضداخلاق محسوب می شوند. موضوع اساطیر یونان و روم و جهان «زن» است. البته نه در ستایش زن، بلکه ربودن زنی زیبا حتی از نزد همسرش، ربودن دختران زیبا، اغفال زنان، تجاوز و آزار زنان و ... خدایان یونان، حتی خدای شمارۀ یک آنان، زئوس، برای همبستری با زنان شوهردار به هیئت شوهر آنان مبدل می شود گاهی خود را به شکل گاو، قو و ... در می آورد تا بتواند کام بگیرد و ... اخلاق برای خدایان آنان معنایی ندارد و آنان پایبند هیچ نوع اصول اخلاقی نیستند. اصولا خدایان یونان در بند خود هستند، به خود می اندیشند؛ گویی مردمان برایشان اهمیتی ندارند. اما در اساطیر ایران اینگونه نیست، خدایان نگران انسانند، نگران حملۀ اهریمن به نوع بشر. حتی زمانی که اهریمن به گاو نخستین حمله می برد و او را بیمار می سازد، اورمزد با خوراندن تریاق به گاو نخستین درصدد این است که از درد او بکاهد ... زروان چون عهد بسته که حکومت را به کسی بدهد که اول بار از زهدان او بیرون می آید، بر سر عهد می ماند؛ حتی اگر فرزند اولین اهریمن باشد و ... شما ذره ای ناپاکی در اخلاق خدایان و بزرگان در اساطیر ایران مشاهده نمی کنید.