کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران

Iran Left Movement
(گفتگو با محسن رضوانی)
کد کتاب : 59839
شابک : 978-9648897340
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 440
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران اثر حمید شوکت

از مجموعه‌ کتاب‌های "نگاهی از درون به جنبش چپ ایران"، "حمید شوکت" این بار به "گفتگو با محسن رضوانی" نشسته و نتیجه را در اختیار خوانندگان علاقمند به تاریخ و جامعه‌شناسی سیاسی ایران قرار داده است. "محسن رضوانی" متولد سال 1316 در شهر کرمانشاه، زمانی که بیست و یک سال داشت، جهت تحصیل عازم انگلستان شد و در آنجا، در اعتراضات دانشجویی علیه حکومت شاه شرکت کرد و دو سال بعد، به عضویت هیئت دبیران کنفدراسیون دانشجویان ایرانی درآمد. "محسن رضوانی" از اعضای موسس حزب انقلابی توده ایران و دبیر اول حزب رنجبران ایران بود که در پی پیروزی انقلاب اسلامی در تهران ایجاد شد. و "حمید شوکت" در گفتگو با او که یکی از اعضای برجسته در انشعاب حزب توده ایران بود، "نگاهی از درون به جنبش چپ ایران" فراهم نموده است.
"محسن رضوانی" پس از سوء قصد نافرجام علیه شاه که منجر به بازداشت گروه نیکخواه شد، به جهت ارتباط نزدیکش با نیکخواه در الجزایر مخفی شد و در آنجا با فریدون کشاورز، یکی از اعضای سابق کمیته مرکزی حزب توده، ملاقات کرد. وی در جریان اولین کنگره سازمان انقلابی که در آذرماه سابل 43 در آلبانی برگزار شد، به رهبری سازمان انقلابی پیوست و سپس برای آموزش تئوری و نظامی به جمهوری‌های توده‌ای چین و کوبا رفت. "محسن رضوانی" در طول زندگی پرتلاطم خود با افراد مختلفی دیدار کرد که از رئیس جمهور الجزایر گرفته تا وزیر امور خارجه چین را شامل می‌شوند.
"محسن رضوانی" پس از سرنگونی نظام پادشاهی در ایران، به کشور بازگشت و در شکل‌گیری حزب رنجبران که از جانب چندین سازمان و گروه مارکسیستی حمایت می‎شد، نقش داشت. "گفتگو با محسن رضوانی" توسط "حمید شوکت"، با ارائه‌ی "نگاهی از درون به جنبش چپ ایران"، جزییات عملکرد وی را به تصویر می‎کشد.

کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران

حمید شوکت
حمید شوکت متولد ۱۳۲۷ نویسنده و تاریخ‌نگار است. شوکت در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۴۶ او به آمریکا رفت. در آمریکا در مبارزات علیه جنگ ویتنام شرکت کرد و با پیوستن به جریان چپ، عضو سازمان دانشجویان ایرانی در آمریکا و کنفدراسیون جهانی شد. در نزدیکی انقلاب سال ۱۳۵۷ او در تأسیس جبهه دمکراتیک ملی مشارکت کرد و مدتی از اعضای هیئت تحریریه آزادی، ارگان آن جبهه بود.
دسته بندی های کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران
قسمت هایی از کتاب نگاهی از درون به جنبش چپ ایران (لذت متن)
+مهدی تهرانی به همین منظور [ رادیو پکن ] به چین رفت؟ -این پیشنهاد خود مهدی بود که برای کار در بخش فارسی رادیو پکن به چین برود. +پس این ادعا که تو مهدی را به چین فرستادی که از سر راهت دور باشد تا با خیال راحت کارهایتان را پیش ببرید واقعیت ندارد؟ -چنین چیزی نیست. او از من باسابقه تر و باتجربه تر بود و خودش را رئیس ما می دانست. من فقط پیغام چینی ها را در کنفرانس طرح کردم. +اما از این رفتن راضی بودی؟ -درست است. راضی بودم که می رفت، اما نه از این بابت که اگر می ماند جای مرا می گرفت...