کتاب مغولان در تاریخ

Les mongols dans lhistoire
کد کتاب : 62063
مترجم :
شابک : 978-6009132423
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 236
سال انتشار شمسی : 1389
سال انتشار میلادی : 1988
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مغولان در تاریخ اثر برتولد اشپولر

این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌هایی است که در زمستان ۱۹۵۹ میلادی در دانشگاه بردو ایراد شده‌اند و متن این سخنرانی‌ها در این کتاب حفظ شده است. این سخنرانی‌ها اصلاح و گسترش تحقیقات چاپ شده قبلی (به شرح زیر) را برمبنای موضوع تاریخ مغول در ایران ارائه می‌دهند:
1. "مغول‌ها در ایران" (چاپ دوم، ۱۹۵۵ میلادی)
2. "اردوی زرین" (۱۹۴۳ میلادی)
3. "تاتارهای ولگا و باشقرد زیر سلطه‌ی روس‌ها" (چاپ شده در مجله‌ی اسلام، شماره ۲۹، ۱۹۴۹ میلادی، صفحه ۲۱۶ - ۱۴۲)

این کتاب از نظر جامعیت تحلیل و دیدگاه به تاریخ مغول اهمیت خاصی دارد، به ویژه زیرا موضوعات آن به جوانبی از اضمحلال اتحاد شوروی که در سی سال پس از نوشتن این کتاب رخ داد، مرتبط است. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه پدیده‌ی ایجاد شدن جوامع، علی‌رغم ظواهر مدرن و به عبارت دیگر پیشرفتی، در واقع چیزی به جز نمایی فریبنده از یک سنت قدیمی یعنی شرایط جمعیتی و فرهنگی که از قرون وسطی به ما میراث داده شده، نیست. این میراث تاریخی به عنوان یک بستر و عامل مهم برای نحوه‌ی عمل و اندیشه پس از فروپاشی اتحاد شوروی وارد بازی می‌شود، با این حال عناصری از دینداری تا نوگرایی در آن قابل تشخیص هستند. همه‌ی این عوامل نیز تحت تأثیر جغرافیا و اقتصاد این مناطق و سکونتگاه‌ها و مردمان آن‌ها قرار دارند.

کتاب مغولان در تاریخ

برتولد اشپولر
برتولد اشپولر (Bertold Spuler) (۱۹۱۱-۱۹۹۰) استاد دانشگاه و شرق‌شناس آلمانی بود. او در سال ۱۹۴۳ استاد زبان‌های سامی و مطالعات اسلامی در دانشگاه مونیخ شد. سپس به ریاست موسسه اسلامی در دانشگاه گوتینگن رسید. پس از جنگ جهانی دوم او به عنوان استاد مطالعات اسلامی جانشین کارل هاینریش بکر در موسسه تاریخ و فرهنگ خاورنزدیک در دانشگاه هامبورگ شد. در تظاهرات دانشجویی سال ۱۹۶۷ او را به عضویت در گروه اس‌آ و حزب نازی متهم کردند و او در پاسخ دانشجویان معترض را شایسته «اردوگاه مرگ» د...
دسته بندی های کتاب مغولان در تاریخ