کتاب مردم نگاری ایرانی

Iranian ethnography
کد کتاب : 64595
شابک : 978-6222261092
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 508
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب مردم نگاری ایرانی اثر جبار رحمانی

"مردم نگاری ایرانی" اثری است به قلم "جبار رحمانی" که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.
مردم نگاری به یک جزء ثابت از مجموعه روش‌های تحقیق تبدیل شده است. این رشته در انسان‌شناسی توسعه یافته است، اما در دهه‌‌ها‌ی اخیر استفاده از آن به طور گسترده در علوم اجتماعی و علوم انسانی گسترش یافته است. ارزیابی انتقادی داده‌‌ها‌ی مردم نگاری هنوز به خوبی توسعه نیافته و در پرده‌ ابهام است. بنابراین استفاده مناسب از این نوع مواد مستلزم شناخت نقاط قوت و ضعف خاص آن است. این موارد نه تنها از اهدافی که زیربنای کار مردم نگاری است، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، ناشی ‌می‌شود، بلکه از پیشینه فرهنگی محققین، عوامل مختلفی که هر رابطه خاص بین محقق و سوژه را تعیین ‌می‌کند، و عوامل دیگری که به دلیل زمان و مکان خاص ایجاد ‌می‌شوند، منشا گرفته‌اند. محل مشاهده همه این عوامل در طول زمان تغییر کرده و همچنان در حال تکامل هستند. "جبار رحمانی" با آگاهی به این نقاط قوت و ضعف، کتاب "مردم نگاری ایرانی" را به رشته‌ی تحریر درآورده که یکی از منابع کم‌نظیر علوم اجتماعی می‌باشد.
کتاب پیش رو تلاش می‎کند تا مشخصه‌های "مردم نگاری ایرانی" را تا جایی که ممکن است، بدون از دست دادن تنوع فرهنگی در ایران معرفی کند. مردم‌نگاران به طور تصادفی به مشاهده نمی‌پردازند یا به طور جامع گزارش نمی‌دهند. هر پروژه میدانی مردم‌نگاری در چارچوب مجموعه در حال تحول مباحث نظری، پیرامون تبیین تنوع و تفاوت در اندیشه و رفتار انسان از جامعه‌ای به جامعه دیگر طراحی شده است. بنابراین کتاب "مردم نگاری ایرانی" نوشته‌ی "جبار رحمانی"، یک اثر منحصر به فرد است که محققین می‌توانند برای مطالعه‌ی ویژگی‌های خاص کشور ایران از آن بهره ببرند.

کتاب مردم نگاری ایرانی

جبار رحمانی
جبار رحمانی زاده 1359 پژوهشگر، نویسنده و استادیار ایرانی در رشته مردم‌ شناسی است.
قسمت هایی از کتاب مردم نگاری ایرانی (لذت متن)
"مردم نگاری ایرانی" اثری است به قلم "جبار رحمانی" که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است. مردم نگاری به یک جزء ثابت از مجموعه روش های تحقیق تبدیل شده است. این رشته در انسان شناسی توسعه یافته است، اما در دهه ها ی اخیر استفاده از آن به طور گسترده در علوم اجتماعی و علوم انسانی گسترش یافته است. ارزیابی انتقادی داده ها ی مردم نگاری هنوز به خوبی توسعه نیافته و در پرده ابهام است. بنابراین استفاده مناسب از این نوع مواد مستلزم شناخت نقاط قوت و ضعف خاص آن است. این موارد نه تنها از اهدافی که زیربنای کار مردم نگاری است، چه آگاهانه و چه ناخودآگاه، ناشی می شود، بلکه از پیشینه فرهنگی محققین، عوامل مختلفی که هر رابطه خاص بین محقق و سوژه را تعیین می کند، و عوامل دیگری که به دلیل زمان و مکان خاص ایجاد می شوند، منشا گرفته اند. محل مشاهده همه این عوامل در طول زمان تغییر کرده و همچنان در حال تکامل هستند. "جبار رحمانی" با آگاهی به این نقاط قوت و ضعف، کتاب "مردم نگاری ایرانی" را به رشته ی تحریر درآورده که یکی از منابع کم نظیر علوم اجتماعی می باشد. کتاب پیش رو تلاش می‎کند تا مشخصه های "مردم نگاری ایرانی" را تا جایی که ممکن است، بدون از دست دادن تنوع فرهنگی در ایران معرفی کند. مردم نگاران به طور تصادفی به مشاهده نمی پردازند یا به طور جامع گزارش نمی دهند. هر پروژه میدانی مردم نگاری در چارچوب مجموعه در حال تحول مباحث نظری، پیرامون تبیین تنوع و تفاوت در اندیشه و رفتار انسان از جامعه ای به جامعه دیگر طراحی شده است. بنابراین کتاب "مردم نگاری ایرانی" نوشته ی "جبار رحمانی"، یک اثر منحصر به فرد است که محققین می توانند برای مطالعه ی ویژگی های خاص کشور ایران از آن بهره ببرند.