کتاب ایرانیان

The Persians: Ancient, Mediaeval and Modern Iran
(دوران باستان تا دوره معاصر)
کد کتاب : 7627
مترجم : حسین شهیدی
شابک : 9789642131389
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 416
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 22
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب ایرانیان اثر همایون کاتوزیان

در سالهای اخیر ، ایران بیشتر به دلایل منفی - دولت استبدادی مذهبی خود ، برنامه هسته ای مورد مناقشه و نقش جنجالی در خاورمیانه - مورد توجه قرار گرفته است.اما داستان این سرزمین کهن بسیار بیشتراست از آنچه می توان از این اخبار کسب کرد. این تاریخ معتبر و جامع ایران ، نوشته ی هما کاتوزیان که یک متخصص معتبر در این زمینه است ، تاریخ کل منطقه را از امپراتوری باستان فارسی تا دولت ایران امروز پوشش می دهد.
کاتوزیان با نوشتن از منظر ایرانی و نه اروپایی ، تاریخ فرهنگی و ادبی قابل توجه ایران را با تاریخ سیاسی و اجتماعی آن ادغام می کند. برخی از بزرگترین شاعران تاریخ بشر به فارسی نوشتند - از جمله مولوی ، عمر خیام و سعدی - و کاتوزیان درباره ی آنها بحث می کند و گاه نقل قول هایی از آنها می آورد. کاتوزیان در تحلیل متفکرانه خود از جامعه ایران اظهار می دارد که قدرت مطلق و خودسرانه ای که ناشی از وجود حاکمان ایرانی بوده است به جامعه ای ناپایدار منجر شده که ترس و سلطه بر افکار بر آن حاکم بوده است. این کتاب یک تاریخچه جادویی است. همچنین زمینه ای عالی برای درک نقش ایران در جهان معاصر را فراهم می کند.

موضوع این کتاب هم "چیستی" تاریخ ایران و هم "چگونگی" و "چرایی" آن است. کاتوزیان با انجام ملاحظات تطبیقی میان تاریخ ایران و تاریخ اروپا به تفاوت های مهمی که بین آنها بوده اشاره کرده است.

کتاب ایرانیان

همایون کاتوزیان
محمد علی همایون کاتوزیان (متولد ۲۶ آبان ۱۳۲۱ (خورشیدی)، تهران) که در ایران وی را به نام همایون کاتوزیان و در خارج از ایران با کوته‌نوشت نام؛ هما کاتوزیان، نیز می‌شناسند، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر علوم سیاسی و منتقد ادبی است.زمینهٔ تحقیق مورد علاقهٔ او مسائل مربوط به ایران است. تحصیلات رسمی دانشگاهی کاتوزیان در اقتصاد و جامعه‌شناسی است. او به‌طور همزمان مطالعاتش را در زمینهٔ تاریخ و ادبیات ایران تا سطح پیشرفتهٔ آکادمیک ادامه داده‌ است و نتایج این مطالعات را می...
نکوداشت های کتاب ایرانیان
Katouzian is a convincing analyst of Iranian history.
کاتوزیان یک تحلیلگر متقاعد کننده در تاریخ ایران است.
Robert Carver, The Tablet

قسمت هایی از کتاب ایرانیان (لذت متن)
افسانه های کهن ایران فراوان، گوناگون و پرماجرایند و در سنت های کهن هند و اروپائی ریشه دارند که در عقاید و آیین فرقه های کهن هندواروپایی جلوه می کنند. در اثر تحولات بعدی در افسانه سرایی ایرانی، مجموعه ای از افسانه، اسطوره و تاریخ نگاری اسطوره ای به وجود آمد که تصور می رود در دوره ساسانیان (651-224 میلادی) در خداینامگ گرد آمده باشد. این کتاب از دست رفته، اما روایت های کتبی و شفاهی که در دوران پس از اسلام برپایه ی آن فراهم آمدند کل یا بخش هایی از افسانه ها و اسطوره های کهن پیش از اسلام را دربرمی گیرند. مشهورترین و کامل ترین این روایت ها به فارسی نوین (پس از اسلام) شاهنامه فرودسی است. شاهنامه سه حلقه پیشدادیان، کیانیان و ساسانیان را دربرمی گیرد. نخستین حلقه، که با پیدایش انسان و دوران پیشدادیان آغاز می شود، افسانه سرایی محض است. حلقه بعد پادشاهی ایرانی کیانیان را توصیف می کند و داستانی بلند از دوره ای پر از قهرمانی است که در آن افسانه و اسطوره درهم می آمیزند و حماسه ای باستانی می آفرینند. ماجراهای شاهنامه در حلقه های اول و دوم در شرق ایران رخ می دهند، اما صحنه رویدادهای حلقه سوم جنوب و غرب ایران است. در این حلقه فردوسی تاریخ و افسانه را درهم می آمیزد و شرحی از پادشاهی ساسانیان، آخرین سلسله ایرانی پیش از فتح ایران به دست اعراب، فراهم می آورد.