کتاب دونده مادرزاد

Born to Run
کد کتاب : 80788
مترجم : نادی صبوری
شابک : ‏‫‭978-9643062620
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

نامزد جایزه بهترین کتاب غیرداستانی گودریدز سال 2009

معرفی کتاب دونده مادرزاد اثر کریستوفر مک دوگال

«دونده‌ی مادرزاد» اثری ناداستان نوشته‌ی کریستوفر مک دوگال است. این کتاب روایتی مستند از برخورد نویسنده‌ی کتاب با قبیله‌ای مکزیکی را بازگو می‌کنند که دونده‌های ذاتی هستند. مک دوگال در «دونده‌ی مادرزاد»، درباره‌ی اعضای قبیله‌ی بومی مکزیکی به نام تاراهومارا در تنگه‌های مس مکزیکی می‌نویسد که به شکل طبیعی دونده هستند و در میان آن‌ها قهرمان‌های ورزشی فراوانی هم وجود دارند. قصه‌ی مک دوگال در واقع در ستایش دوندگی است و در پی آن است که نشان دهد همه‌ی مردم دونده به دنیا می‌آیند.
مک‌ دوگال روزنامه‌نگاری آمریکایی و علاقمند به ورزش دو است. او پس از مجروح شدن مکرر به عنوان یک دونده، از توانایی قبیله‌ی تاراهومارا برای دویدن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های باورنکردنی آگاه می‌شود. دونده‌های این قبیله بدون آسیب‌های معمولی که اکثر دوندگان آمریکایی داشتند، مداوم می‌دویدند. همین موضوع باعث شده که با توجه به ورزشی نبودن کتاب «دونده‌ی مادرزاد» به دلیل توصیف او در مورد چگونگی غلبه دوندگان این قبیله بر جراحات در دنیای ورزش مورد توجه قرار گرفته گیرد.
مک‌دوگال در این کتاب با اشاره به کفش‌های دوندگان قبیله‌ی تاراهومارا که صندل‌های نازکی هستند و انفجار آسیب‌های ناشی از دویدن از زمان معرفی کفش‌های دویدن مدرن در سال 1972، تاکید می‌کند که کفش‌های دویدن با بالشتک مدرن عامل اصلی آسیب های دویدن هستند.
همچنین مک دوگال در کنار تحقیقات خود در مورد قبیله‌ی تاراهومارا، به این موضوع می‌پردازد که چرا گونه انسان، که در میان نخستی‌ها منحصربه‌فرد است، دارای ویژگی‌هایی برای دویدن استقامتی است. او در این کتاب استدلال می‌کند که انسان‌ها جنگل‌ها را ترک کردند و با توسعه‌ی توانایی دویدن در مسافت‌های طولانی به منظور شکار طعمه به دشت‌ها رفتند.

کتاب دونده مادرزاد

کریستوفر مک دوگال
کریستوفر مک دوگال (متولد 1962) نویسنده و روزنامه نگار آمریکایی است. او بیشتر به خاطر کتاب متولد شده برای دویدن: یک قبیله پنهان، سوپرورزشکاران و بزرگترین مسابقه ای که جهان هرگز ندیده است در سال 2009 شناخته شده است. او همچنین برای Esquire، The New York Times Magazine، Outside، Men's Journal و New York نوشته است و یکی از سردبیران مجله Men's Health بود.