کتاب شرح جنون

Sharh-e Jonoon
(تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی)
کد کتاب : 82705
شابک : 978-6222344511
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 766
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب شرح جنون اثر احمد بهشتی شیرازی

سید احمد بهشتی شیرازی، در کتاب شرح جنون: تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، در پی آن است تا با معرفی فرهنگ ادبی که حافظ شیرازی از متن آن برخاسته است و مطالع تطبیقی مضامین اشعار او و دیگر شعرای نامور فارسی‌، نقبی به کنه شعر او بزند.
کتاب شرح جنون یکی از کتاب‌های نایاب و قدیمی است که به تفسیر موضوعی غزلیات حافظ می‌پردازد. (متاسفانه به دلیل عدم موجود بودن بخش پیشگفتار و مقدمه، این نسخه بدون صفحات ابتدایی منتشر شده است و محتوا مطابق نسخه نمونه آغاز می‌شود.)
درباره لسان‌ا‌لغیب و مشرب او، در تفسیر شاهکارهای شعری وی دو شیوه وجود دارد. عده‌ای رندی‌های او را ظاهری می‌دانند و شراب و شاهد و ساقی او را ظاهری تلقی می‌کنند و عده‌ای از آنچه او گفته تعابیر باطنی دارند. سید احمد بهشتی شیرازی از جمله گروه دوم است.

کتاب شرح جنون

احمد بهشتی شیرازی
سید احمد بهشتی شیرازی (زاده ۱۳۲۳ در قزوین) شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی عرفان و ادبیات فارسی است.وی نوه سید علی اکبر بهشتی شیرازی می باشد.وی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار او دارد. مهمترین اثر او کتاب شرح جنون (تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی) است. فرشاد حبیبی استاد فلسفه دانشگاه در تورنتو معتقد است این کتاب بهترین تفسیر موضوعی است که در طول تاریخ بر حافظ نوشته شده‌است.وی همچنین گاهنامه کیمیا را به همراه حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای در ۱۶ شماره م...