کتاب درباره کارگردانی فیلم

On directing film
کد کتاب : 8377
مترجم :
شابک : 978-9645529176
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 123
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب درباره کارگردانی فیلم اثر دیوید مامت

دیوید مامت با استفاده از دیدگاه منحصربه‌فرد خود به‌عنوان نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم‌های تحسین‌شده‌اش، چگونگی شکل‌گیری یک فیلم را روشن می‌کند. او به هر جنبه ای از کارگردانی نگاه می کند - از فیلمنامه گرفته تا اتاق تدوین - تا وظایف بسیاری را که کارگردانان برای رسیدن به هدف اصلی خود انجام می دهند: ارائه داستانی که برای مخاطب قابل درک باشد و در عین حال این قدرت را داشته باشد که هم غافلگیرکننده و هم اجتناب ناپذیر باشد. بر اساس مجموعه‌ای از کلاس‌هایی که مامت در مدرسه فیلم دانشگاه کلمبیا تدریس کرده است، کتاب درباره ی کارگردانی فیلم نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای هر کسی که علاقه‌مند به یک مرور کلی از هنر فیلم‌سازی است، ضروری خواهد بود.
دیوید ممت، همان گونه که در کتاب حاضر به آن اشاره کرده، از نسلی برخاسته که دوره جوانی شان آکنده از تلاطم های اجتماعی بوده است. شورش های داخلی سپاهان امریکا جنگ ویتنام، به پرسش گرفتن اغلب ارزش های فردی و اجتماعی، گرایش شدید به مقاومت در برابر سنت ها، ظهور هیپیسم و انتخاب رفتاری کاملا مغایر با عرف و ارزش های رایج اجتماعی از ویژگی هایی است که بر احساس و اندیشه بسیاری جوانان تحصیل کرده و دانشجویان آن دوره به شدت تأثیر داشت. نوشته وی از ویژگی هایی برخوردار است که می تواند کم و بیش منحصر به فرد باشد، زبان صریح و دقیق دیوید ممت که با صداقت و صمیمیت همراه است، هم چنین قدرت او در توضیح پیچیدگی های شیوه فیلم سازی مورد نظرش، به گونه ای ملموس، نوشته او را کتابی خواندنی کرده است؛ کتابی که میتوان از آن بسیار آموخت.

کتاب درباره کارگردانی فیلم

دیوید مامت
دیوید آلن مامت، زاده ی 30 نوامبر 1947، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی است.مامت در محله ی یهودی های جنوب شیکاگو، در نزدیکی دریاچه ی میشیگان، بزرگ شده است. پدرش، وکیل کارگردان و مادرش، معلم مدرسه بود. در سال 1958، پدر و مادر مامت از هم جدا شدند و پس از آن او و خواهرش، «لین»، با مادرشان و ناپدری شان زندگی کردند. دیوید تا زمان طلاق پدر و مادرش در مدارس دولتی جنوب تحصیل کرد. او خیلی زود به شیکاگو و نزد پدرش رفت. مامت در «دبیرستان فرانسیس دبلیو پارکر» شیکاگو تحصیل کرد و در دانشگا...
نکوداشت های کتاب درباره کارگردانی فیلم
Passion, clarity, commitment, intelligence—just what one would expect from Mamet.
اشتیاق، وضوح، تعهد، هوش - درست همان چیزی که از مامت انتظار می رود.
Sidney Lumet

قسمت هایی از کتاب درباره کارگردانی فیلم (لذت متن)
این حالت وقتی اتفاق می افتد که موضوع جذابیت خود را از دست می دهد. همین جاست که مولف بد، مانند معمار ضد فرهنگ، برای از بین بردن ضعف کار خویش مجبور است که هر حادثه ای را متنوع تر و سرگرم کننده تر از حادثهٔ قبلی بسازد تا با این حقه توجه تماشاگران را حفظ کند. پایان این راه، کریه و اهانت آمیز است. همین جاست که او می گوید بگذار واقعا اعضای تناسلی آنان را نشان دهیم، بگذار واقعا بازیگران را از طریق بدل ها به خطر بیندازیم، بگذار واقعا ساختمان را آتش بزنیم. این عوامل در جریان ساخت یک فیلم، فیلم ساز را هرچه بیشتر به سوی کارهای نامأنوس و عجیب سوق می دهد و در طول کار حرفه ای او را بیش از پیش غیرمتعادل می کند، هم چنین در مسیری که یک فرهنگ طی می کند، آن را به فساد می کشانند. این همان چیزی است که اکنون به آن دچاریم.