کتاب تئاتر مدرن در پرتو نظریه و عمل (1)

Modern Drama in Theory and Practice
کد کتاب : 123164
مترجم :
شابک : 978-6227678390
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

تئاتر مدرن در نظریه و عمل
Modern Drama in Theory and Practice
کد کتاب : 84083
مترجم :
شابک : 978-9643376710
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 855
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تئاتر مدرن در نظریه و عمل اثر جی ال اشتاین

این کتاب با شورش ناتورالیستی در فرانسه علیه سبک های سنتی تئاتر آغاز می شود. همانطور که رئالیسم به یک جنبش اروپایی تبدیل می شود، حساب از پاریس به شرکت ماینینگن و کار ایبسن به عنوان تهیه کننده و نمایشنامه نویس در اسلو، چخوف در مسکو، شاو در لندن، سینگ در دوبلین منتقل می شود. از جمله تهیه کنندگان آنتوان، برام، گرین، گرانویل-بیکر، نمیروویچ-دانچنکو و استانیسلاوسکی هستند. روزهای آغازین جنبش دراماتیک ایرلند و کارگردانان و منتقدان واقع گرای اصلی در ایالات متحده پس از بلاسکو در نظر گرفته می شوند. نشان داده شده است که این سنت در کار ویلیامز و میلر در ایالات متحده آمریکا و آزبورن و باند در انگلیس ادامه دارد.
نظریه‌های واگنر و نیچه اصول اولیه بخش دوم را ارائه می‌کنند که توسط کار آپیا و کریگ منتشر شد و بر نمایشنامه‌های بعدی ایبسن، مترلینک و تئاتر لوگنه-پو تأثیر گذاشت. ژاری را پیشرو سوررئالیسم می دانند. عناصر نمادگرای بعدی در نمایشنامه های کلودل، ژیرادو، ییتس، الیوت، لورکا و پیراندلو یافت می شود. تئاتر بی رحمی آرتو مربوط به کار پیتر بروک است. تئاتر پوچ در سارتر، بکت، پینتر و یونسکو به تصویر کشیده شده است. تئاتر آوانگارد اخیر در آمریکا و بریتانیا نیز عناصر نمادگرایی را آشکار می کند.
در بخش سوم بوشنر پیشرو اکسپرسیونیسم است و پس از آن استریندبرگ قرار دارد. سپس این سبک تا اونیل، وایلدر و اوکیسی بعدی دنبال می‌شود. تهیه کنندگان مهم راینهارت و میرهولد هستند. تئاتر حماسی از پیسکاتور و برشت گرفته تا دورنمات و وایس، آردن و باند مورد مطالعه قرار می گیرد و در شاخه های تئاتر مستند شکوفا می شود. این کتاب اولین بار در سال 1981 منتشر شد.

کتاب تئاتر مدرن در نظریه و عمل

قسمت هایی از کتاب تئاتر مدرن در نظریه و عمل (لذت متن)
این که شیوه ی نمایشنامه نویسی، از نوع تئاتری که نمایشنامه برای آن نوشته می شود قابل تفکیک نیست، قاعده ای است که پذیرش آن، رو به تزاید است. تلاش تازه در این متن، بررسی برخی نمایشنامه های مهم دوران جدید، نه به عنوان اثر ادبی مستقل، بلکه در مناسبت با تولید و اجرای آنها است . قصد نگارنده یافتن تعاملاتی بین نمایشنامه نویس و هنرمندان اجرایی است (هنرمندان اجرایی همه ی افرادی را که به نحوی در اجرا دخیل هستند، از جمله بازیگران، کارگردانان، طراحان نور و صحنه، در برمی گیرد). موضوع این کتاب نیز در گسترده ترین مفهوم، استفاده از نظریه در عمل و استفاده از عمل در نظریه است. نمایش همانند همه ی شکل های هنری دیگر، گاه از شورش های نامنظم تأثیر پذیرفته است، اما همیشه براساس سنجش آرا ی مخاطب و تجربه ی کلی تئاتر در طی زمان به شکل نهایی خود دست یافته است. داستان تئاتر شورش و واکنشی است که در آن شکل های جدید، اشکال قدیمی را به چالش می کشند و شکل های قدیمی نیز در عوض، پایه ای برای اشکال جدید هستند. اما عنوان هایی که ما به کار می بریم، همچون واقع گرایی، نمادگرایی و غیره، به آسانی جزئیات نمایشی و تاریخ تئاتر را در برمی گیرد . این جزئیات اغلب در قواعد نمایشنامه نویسی یا بیانیه ی جنبش های متداول یافت نمی شوند، اما باقی می مانند و از روابط روزمره ی صحنه استخراج می شوند.