کتاب عادت های یک مغز شاد

Habits of a Happy Brain
افزایش سطح سروتونین، دوپامین، اکسی توسین و اندورفین
کد کتاب : 85340
شابک : 978-6002006578
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2015
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عادت های یک مغز شاد اثر لورتا برونینگ

وقتی احساس خوبی دارید مغزتان در حال ترشح دوپامین، سروتونین اکسی توسین یا اندروفین است شما خواهان تکرار این احساسهای فوق العاده هستید زیرا مغزتان برای جستجوی آن طراحی شده است، اما همیشه در این جستجو موفق نمیشوید و این غیر طبیعی نیست تا زمانی که نیازهای بقا مانند غذا امنیت و حمایت اجتماعی رفع نشوند مغز ما مواد شیمیایی شادی بخشی را ترشح نمی کند. به این ترتیب پس از آزادسازی مواد شیمیایی و درست قبل از اینکه مغزتان به حالت تعادل برگردد و این چنین برای فرصت «بقای بعدی آماده شوید به مدت کوتاهی جهشی ناگهانی در مقادیر آنها تجربه میکنید. به همین دلیل است که گاهی احساسات شما نوسان دارند. این سیستم عملکردی طبیعت است
بسیاری از افراد عادتهایی دارند که برای بقا خوب نیستند چه میشود اگر مغزمان برای رفتارهایی پاداش در نظر بگیرد که به حفظ بقا می انجامند؟ وقتی دوره حضور مواد شیمیایی شادی بخش در مغز تمام شود احساس میکنید مشکلی وجود دارد بنابراین بار دیگر و به سرعت به دنبال راهی قابل اطمینان میگردید تا دوباره حس خوبی پیدا کنید هر چیزی که پیش از این موثر واقع میشده است مسیری عصبی در مغز شما به وجود میآورد همه ما چنین عادتهایی داریم از خوردن میان وعده گرفته تا ورزش کردن حال میخواهد این عادتها پول خرج کردن باشد یا پس انداز کردن مهمانی بگیریم یا در تنهایی باشیم بحث و جدل کنیم یا صمیمی باشیم اما هیچ کدام از این عادتها نمیتوانند همیشه ما را خوشحال نگه دارند زیرا عملکرد مغز ما چنین مبنایی ندارد هر کدام از دوره های حضور مواد شیمیایی شادی بخش در مغز به سرعت در متابولیسم بدن از بین میروند و به این ترتیب مجبور خواهید بود تلاش بیشتری به خرج دهید تا این مواد همچنان حضور داشته باشند بنابراین ممکن است عادتی که منجر به خوشحالی میشود را آن قدر انجام دهید تا اینکه در نهایت ناخشنودی خود را نشان دهد.
چه عالی میشد اگر میتوانستید مواد شیمیایی شادی بخش را به شیوه جدیدی فعال کنید. آیا خوب نبود اگر می توانستید با انجام دادن کاری که واقعا برای بدن خوب است احساس خوشایندی به دست آورید؟

کتاب عادت های یک مغز شاد

لورتا برونینگ
دکتر لورتا گرازیانو برونینگ، بنیانگذار موسسه پستانداران درونی و پروفسور ممتاز مدیریت در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، خلیج شرقی است. او نویسنده کتاب‌های زیادی در مورد شادی است، از جمله کتاب معروف عادت‌های یک معز شاد.آثار دکتر برونینگ در رسانه‌های مهمی به نمایش درآمده و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است. او در بسیاری از وبینارها، پادکست‌ها و کنفرانس‌ها به صورت عمومی صحبت می‌کند.
دسته بندی های کتاب عادت های یک مغز شاد
قسمت هایی از کتاب عادت های یک مغز شاد (لذت متن)
مغز شما میراث افرادی است که زنده مانده اند. شاید این موضوع بدیهی به نظر برسد اما اگر به چالش های بزرگ بقا که در گذشته وجود داشته اند نگاه دقیق تری بیاندازید می بینید شبیه یک معجزه است که تمام نسل های قبلی شما ژن خود را زنده نگه داشته اند. شما مغزی را به ارث برده اید که بر بقا تمرکز می کند. ممکن است چنین نظری نداشته باشید اما هنگامی که نگران دیر رسیدن به یک قرار ملاقات یا نگران خوردن غذای ناسالم هستید این مغز بقا یافتهٔ شما است که فعالیت می کند. وقتی نگران دعوت شدن به یک مهمانی هستید یا روز بدی را گذرانده اید، مغز بقا یافته خطر طرد اجتماعی را احساس می کند، خطری که برای نیاکان شما تهدیدی واقعی محسوب می شده است. وقتی از تهدیدهای مهمی همچون گرسنگی، سرماخوردگی و حیوانات درنده در امان باشید مغز به دنبال بررسی تهدیدهای احتمالی دیگر می رود. زنده ماندن راحت نیست! شما از این موضوع آگاه هستید که یک روز بد تهدیدی برای بقا نیست اما مغزی که بر مبنای فرصت های اجتماعی سازمان یافته است از خود نمونه های بیشتری از یک تهدید خلق می کند. انتخاب طبیعی، مغزی را به وجود می آورد که وقتی فرصتی برای بقای ژن خود می یابیم با ایجاد حس خوب به ما پاداش می دهد و با ایجاد حس بد به ما هشدار می دهد که فرصتی را از دست داده ایم. الزاما نباید تمایل آگاهانه ای به گستردن ژن های خود داشته باشید تا یک شکست اجتماعی کوچک سیستم هشدار طبیعی شما را راه اندازی کند.