کتاب انسان کژگونه

The WEIRDest people in the world
دموکراسی؛برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی
کد کتاب : 96721
مترجم :
شابک : 978-6003678033
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 880
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان کژگونه اثر ژوزف هنریچ

برخلاف بسیاری از نقاط جهان امروز، و بیشتر افرادی که تا به حال زندگی کرده‌اند، افراد عجیب و غریب بسیار فردگرا، خود شیفته، کنترل‌گر، ناسازگار و تحلیل‌گر هستند. آنها بر روی روابط و نقش های اجتماعی خود - ویژگی ها، دستاوردها و آرزوهایشان - تمرکز می کنند. چگونه جمعیت های عجیب و غریب از نظر روانی اینقدر متمایز شدند؟ این تفاوت های روانی چه نقشی در انقلاب صنعتی و گسترش جهانی اروپا در چند قرن اخیر داشته است؟
جوزف هنریش در « انسان کژگونه» از تحقیقات پیشرفته در انسان‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد و زیست‌شناسی تکاملی استفاده می‌کند تا این سوالات و موارد دیگر را بررسی کند. او خاستگاه و تکامل ساختارهای خانواده، ازدواج و مذهب و تأثیر عمیق این دگرگونی‌های فرهنگی بر روان‌شناسی انسان را روشن می‌کند. هنریش با ترسیم این تغییرات در طول تاریخ باستان و اواخر دوران باستان نشان می‌دهد که بنیادی‌ترین نهادهای خویشاوندی و ازدواج تحت فشار کلیسای کاتولیک روم به‌طور چشمگیری تغییر کرده‌اند. این تغییرات بود که باعث ایجاد روانشناسی عجیب و غریب شد که با بازارهای غیرشخصی، تخصص شغلی و رقابت آزاد همراه شد و پایه و اساس دنیای مدرن را پی ریزی کرد.

« انسان کژگونه» که هم در دامنه وسیع و هم جزئیات شگفت‌انگیزش تحریک‌کننده است، چگونگی شکل‌گیری فرهنگ، نهادها و روان‌شناسی را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که این چه معنایی برای شخصی‌ترین احساس ما از اینکه چه کسی هستیم و همچنین توضیح می‌دهد. نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در مقیاس بزرگ که تاریخ بشر را پیش می برند.

کتاب انسان کژگونه

ژوزف هنریچ
ژوزف هنریچ (متولد 1968) استاد آمریکایی زیست شناسی تکاملی انسان در دانشگاه هاروارد است. هنریچ قبل از ورود به هاروارد، استاد روانشناسی و اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا بود. او به این سؤال علاقه مند است که چگونه انسان ها از «پریمات نسبتاً غیرقابل توجهی در چند میلیون سال پیش به موفق ترین گونه در جهان تبدیل شدند» و چگونه فرهنگ تکامل ژنتیکی گونه ما را شکل داد.هنریش دارای مدرک لیسانس انسان شناسی و مهندسی هوافضا از دانشگاه نوتردام است که در سال 1991 به دست آورد. از سال 1991 تا 1993، او ب...
نکوداشت های کتاب انسان کژگونه
The rare case of a volume that deserves all its many accolades . . . overall, it’s a remarkable tome that makes a powerful case
مورد نادری از یک جلد که سزاوار همه تمجیدهای فراوانش است. . . به طور کلی، این یک نسخه قابل توجه است که یک مورد قدرتمند ایجاد می کند
Stephen L. Carter, Bloomberg (The Best Non-fiction Books of 2020)

Henrich offers a capacious new perspective that could facilitate the necessary work of sorting out what's irredeemable and what's invaluable in the singular, impressive, and wildly problematic legacy of Western domination.
هنریش چشم انداز جدیدی را ارائه می کند که می تواند کار ضروری را برای مرتب کردن چیزهایی که جبران ناپذیر و ارزشمند در میراث منحصر به فرد، تأثیرگذار و به شدت مشکل ساز سلطه غرب است، تسهیل کند.
Judith Schulevitz, The Atlantic

قسمت هایی از کتاب انسان کژگونه (لذت متن)
شاید شما هم کژگونه باشید. اگر در جامعه ای غربی، صنعتی و ثروتمند با نظام سیاسی دمکراتیک پرورش یافته اید هیچ بعید نیست روان شناسی عجیب و غریبی داشته باشید. کژگونه ها برخلاف بسیاری از مردمان جهان، همچنین برخلاف اغلب انسان هایی که تا کنون روی کره ی خاکی زیسته اند، انسان هایی به غایت فردباورند، به سادگی همرنگ جماعت نمی شوند، ذهنی تحلیلگر و انتقادی دارند و مدام مشغول ویژگی ها و توانمندی های خویش اند. آن ها طی چند قرن اخیر سراسر اروژت را در بر گرفتند، رنسانس و انقلاب صنعتی را رقم زدند، ثروتمند شدند و تدریج سلطه ی خود را بر جهان افکندند. اما چرا و چگونه؟