ریچارد براتیگان

ریچارد براتیگان

ریچارد براتیگان، زاده ی ۳۰ ژانویه ۱۹۳۵ و درگذشته ی ۲۵ اکتبر ۱۹۸۴، نویسنده و شاعری آمریکایی بود. براتیگان در تاکوما واشنگتن به دنیا آمد. او در بیست سالگی، شیشه ی پاسگاه پلیس را با سنگ شکست و یک هفته را در زندان گذراند و بعد به بیمارستان دولتی آرگون تحویل داده شد. براتیگان به تشخیص پزشکان، به خاطر ابتلا به جنون جوانی پارانوئیدی در بیمارستان، تحت شوک درمانی و مراقبت ویژه قرار گرفت و پس از مرخص شدن، به سان فرانسیسکو رفت. این زمان، دوران اوج جنبش بیت بود و نویسندگان و شاعران سرشناس این جنبش در این شهر فراوان یافت می شدند. براتیگان تحت تأثیر این جنبش قرار گرفت و نخستین مجموعه شعرش را در بیست و یک سالگی منتشر کرد. او یک سال بعد، در بیست و دو سالگی، با ویرجینیا دیون آدلر ازدواج کرد و سه سال بعد در ۲۵ مارس ۱۹۶۰ دخترش ایانت به دنیا آمد. براتیگان در تابستان ۱۹۶۱ به همراه همسر و کودک خردسالش به آیداهو رفت و زندگی در چادر کنار رودخانه های پر از قزل آلای آنجا را تجربه کرد و رمان «صید قزل آلا در آمریکا» را نوشت. این رمان شش سال بعد در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و براتیگان را که در فقر مطلق به سر می برد و حتی در تأمین غذای روزانه دچار مشکل بود، از نظر مالی نجات داد.

کتاب های ریچارد براتیگان

یک زن بدبخت


صید قزل آلا در آمریکا


اتوبوس پیر


در رویای بابل


بارش کلاه مکزیکی


مثل پرنده ای در باران


تصویر جیمز دین در شرق بهشت


قطار سریع السیر توکیو-مونتانا


دری مرا می خواند


هیولای هاوکلاین


در قند هندوانه


کلاه کافکا


تراژدی سگی


بیشتر بخوانید

زندگی در قند هندوانه با «ریچارد براتیگان»

آثار ریچارد براتیگان با پادفرهنگِ دهه ی 1960 در آمریکا گره خورده است، در آثارش درباره ی طبیعت، زندگی و عواطف انسانی می نوشت.

نویسندگان بزرگ «کمدی سیاه»

این سبک از کمدی، تلاشی است برای بیرون کشیدن شوخ طبعی از دل موضوعاتی که اکثر افراد آن ها را در ذات خنده دار در نظر نمی گیرند

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

«نسل بیت»: رهایی ادبیات از قید و بندها

«نسل بیت» هیچوقت از نظر تعداد و آمار، به جنبشی بزرگ تبدیل نشد اما از نظر تأثیرگذاری و جایگاه فرهنگی، از همه ی چارچوب های زیبایی شناسانه ی دیگر قدرتمندتر بود.

«وحشت» چگونه پس از جنگ جهانی اول تغییر کرد

بخش زیادی از چیزی که آن را «زندگی طبیعی انسان» می نامیم، از ترس از مرگ و مردگان سرچشمه می گیرد.

6 دلیل برای خواندن داستان های کوتاه

ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز از ویژگی های «داستان های کوتاه» هستند

سورئالیسم: دنیای دیوانگان

سورئالیسم را بیشتر با هنرهای تجسمی می شناسند اما در واقع، این جنبش نه تنها در هنرهای تجسمی، بلکه در ادبیات ریشه دارد.