محسن الهامیان

محسن الهامیان

محسن الهامیان (زادهٔ ۱۳۲۷ در تهران) موسیقی‌دان، نویسنده، مترجم و آهنگساز اهل ایران است. محسن الهامیان در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. او پس از دوران دبیرستان و اخذ دیپلم ریاضی و پشت سر گذاشتن دوره خدمت سربازی در یک شرکت خصوصی به عنوان کمک حسابدار استخدام می‌شود. از درآمد حاصل از کار در آن شرکت یک ساز پیانو تهیه می‌کند.
اولین استاد او در پیانو «اردشیر روحانی» بوده‌است که به پیشنهاد او وارد هنرستان موسیقی شبانه می‌شود. وی پس از ۱۸ ماه آموختن پیانو، در سال ۱۳۵۲ در کنکور موسیقی دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرده و پذیرفته می‌شود. از آن پس فراگیری پیانو را نزد «لوست مارتیروسیان» پی می‌گیرد. از دیگر استادان او در دانشگاه می‌توان به «محمدتقی مسعودیه»، «مصطفی کمال پورتراب» اشاره نمود.
او دروس نظری موسیقی مانند: هارمونی، هارمونی پراتیک، کنترپوان و … به صورت خود آموخته و با ممارست خود از روی کتاب‌های نظری موسیقی مانند: «هارمونی تئودور دوبوا»، «کنترپوان کروبینی»، «فوگ آندره ژدالژ»، «ارکستراسیون کوکلن» و … آموخته‌است.
او در سال ۱۳۵۶ در مقطع لیسانس از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل و برای ادامه تحصیل راهی استراسبورگ شد اما با توجه به شرایط ایران همزمان با انقلاب، به ایران بازگشت. او در سال ۱۳۶۲ همکاری با هنرستان عالی موسیقی را آغاز کرد. محسن الهامیان علاوه بر ترجمه‌ها و تالیفات بسیاری که در موسیقی انجام داده، به تدریس در دانشگاه و مراکز آموزش موسیقی مشغول است.

کتاب های محسن الهامیان

موسیقی فیلم


نامه های شوپن


رساله ارکستراسیون


کاربرد هارمونی در موسیقی تنال


هنر پیانو


شکل پذیری نیروهای موسیقی


فرمهای موسیقی


خاطرات لویی هکتور برلیوز


رساله کنترپوآن


کارکرد هارمونی در قرن بیستم


تئوری موسیقی


شناخت موسیقی مردم پسند