کتاب بگذار فراموش کنیم: آی وی وی

Ai Weiwei
  • 15 % تخفیف
    70,000 | 59,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: رایبد رایبد
    نویسنده:
کد کتاب : 101519
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6229438657
قطع : رقعی
تعداد صفحه : ‏92
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2014
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب بگذار فراموش کنیم: آی وی وی اثر آی وی وی

«آی‌ وی‌‌وی» هنرمند مشهور چینی، دهه‌هاست در صدر اخبار جهان قرار دارد؛ هم به خاطر هنرش و هم به همان میزان به خاطر کنشگری‌هایش در وضعیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی. او حتی برای افرادی که با دنیای هنر آشنا نیستند هم الهام بخش و تحسین برانگیز است. جنبه‌های انتقادی آثار او، سیاست دولت چین، نقض حقوق بشر در سراسر جهان و عدم تعادل قدرت جهانی را در برمی‌گیرد. آثار هنری، نقدها و کنشگری‌های آی وی‌‌وی در چین، از دهه‌ی 1970 تاکنون، موجب شده که او بارها به زندان، حبس خانگی و ممنوع‌الخروجی محکوم شود و با این‌همه، هیچ‌گاه از هنر متعهد دست برنداشته است. «آی وی وی» معتقد است اگر اثری ارتباطی با رنج‌ها و مصائب مردم نداشته باشد، اثر هنری نیست.
کتاب «بگذار فراموش کنیم»، تلاشی‌ست برای شناخت بهتر این هنرمند بزرگ معاصر، از لابه‌لای گفته‌ها و آثارش.

کتاب بگذار فراموش کنیم: آی وی وی

آی وی وی
آی وی‌وی (Ài Wèiwèi، زادهٔ ۲۸ اوت ۱۹۵۷) هنرمند معاصر و از فعالان دموکراسی اهل چین است. وی به عنوان یک فعال سیاسی، به انتقاد و مخالفت از موضع دولت چین در حیطهٔ دموکراسی و حقوق بشر پرداخته‌است. آی وی‌وی یکی از منتقدان دولت چین در بحث حقوق بشر محسوب می‌شود. وی از قالبهای هنر چینی برای به تصویر کشیدن مسائل سیاسی و اجتماعی چین استفاده می کند.
قسمت هایی از کتاب بگذار فراموش کنیم: آی وی وی (لذت متن)
زندگی به ما آموخته است که تحت لوای توتالیتاریسم، همه ی روزها مثل هم اند. در یک جامعه توتالیتر، همه ی روزها یک روزند، «روز دیگر» وجود ندارد، نه «دیروزی» و نه «فردایی». ما دیگر به حقیقت نسبی نیاز نداریم، به عدالت نسبی و خیر نسبی. بدون آزادی بیان، بدون اطلاعات آزاد، بدون انتخابات آزاد، ما «مردم» نیستیم، ما به یادآوری نیاز نداریم. بدون داشتن حق «یادآوری»، ما انتخاب می کنیم که فراموش کنیم. بگذارید هر گونه شکنجه ای را فراموش کنیم، هر گونه تحقیر، هر قتل عام و هر سر زیر آب کردنی را، هر دروغی را و هر زمانی را که سرکوب می شویم و هر مرگی را. هر لحظه ی رنج را فراموش کنید، سپس هر لحظه ی فراموشی را فراموش کنید.

هنر آویختن تصاویر توی یک موزه نیست. هنر جادو کردن است. ما از عهده ی زندگی مان برمی آییم، پس ما نباید دور از آگاهی و احساسات مان باشیم. هنر این عملکرد را نصیب ما می کند.