کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

If Nietzsche Were a Narwhal
آن چه هوش حیوان درباره ی حماقت بشر برملا می کند
  • 15 % تخفیف
    120,000 | 102,000 تومان
  • موجود
  • انتشارات: سنگ سنگ
    نویسنده:
کد کتاب : 103374
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6227383287‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 248
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2022
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود اثر جاستین گرگ

جاستین گرگ با عنوان عجیب «اگر نیچه یک نهنگ شاخدار بود: آن چه هوش حیوان درباره ی حماقت بشر برملا می کند»، خوانندگان را به سفری روشنگر و سرگرم‌کننده به قلمرو هوش حیوانات می‌برد و از ترکیبی لذت‌بخش از علم، فلسفه و طنز استفاده می‌کند. پیچیدگی‌های ذهن غیر‌انسانی این اکتشاف منحصربه‌فرد، عقاید از پیش تعیین شده در مورد هوش حیوانات را به چالش می‌کشد، در‌حالی‌که به طور همزمان برخی از جنبه‌های نه چندان درخشان رفتار انسان را روشن می‌کند.
عنوان جذاب کتاب بلافاصله زمینه را برای یک ماجراجویی فکری فراهم می‌کند که به همان اندازه که لذت‌بخش است، روشنگر است. گرگ با تصور بازیگوشانه‌ی فیلسوف بزرگ فردریش نیچه به عنوان یک نهنگ شاخدار، حس شوخ‌طبعی را به کاوش درباره هوش حیوانات تزریق می‌کند. این رویکرد تخیلی نه تنها توجه خواننده را به خود جلب می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که کتاب چیزی جز یک رساله‌ی دانشگاهی خشک است. در بطن کاوش گرگ، مقایسه بین هوش انسان و حیوان است. او با تکیه بر انبوهی از تحقیقات علمی، حکایات و نمونه‌هایی از قلمرو حیوانات، سلسله مراتب سنتی را که هوش انسان را در اوج توانایی‌های شناختی قرار می‌دهد، به چالش می‌کشد. گرگ به طرز ماهرانه‌ای در دنیای شگفت‌انگیز ذهن حیوانات حرکت می‌کند و نمونه‌هایی از حل مسئله، ارتباط و عمق عاطفی را در گونه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. نکته‌ی جالبی‌ که گرگ به طور مبتکرانه از آن رونمایی می‌کند، بررسی حماقت انسان از دریچه‌ی هوش حیوانات است. این کتاب با کنار هم قرار‌دادن رفتارهای انسانی با انطباق‌های چشمگیر و شاهکارهای شناختی حیوانات، خوانندگان را وامی‌دارد تا در مورد منحصر به فرد بودن و پوچ بودن جنبه‌های خاصی از رفتار انسان تأمل کنند. این رویکرد لایه‌ای از درون‌نگری را اضافه می‌کند و خوانندگان را تشویق می‌کند تا در نظر بگیرند که وقتی از دریچه‌ی یک نهنگ‌شاخدار یا موجود هوشمند دیگری نگاه می‌کنیم، رفتارهای ما چگونه ظاهر می‌شود. این کتاب از تنوع در هوش حیوانات صحبت می‌کند. گرگ تاکید می‌کند که هوش به اشکال مختلف وجود دارد و منحصر به انسان نیست. از مهارت‌های حل‌مسئله‌ی اختاپوس‌ها تا ساختارهای اجتماعی پیچیده فیل‌ها، هر فصل خوانندگان را با توانایی های شناختی قابل‌توجه گونه‌های مختلف آشنا می‌کند. این جشن تنوع، انسان‌محوری را به چالش می‌کشد و خوانندگان را به قدردانی از روش‌های متعددی که هوش، خود را در قلمروی حیوانات نشان می‌دهد، دعوت می‌کند. سبک نگارش و لحن کتاب تعادلی را بین دقت آکادمیک و شوخ‌طبعی برقرار می‌کند و تضمین می‌کند که خوانندگان نه تنها در مورد هوش حیوانات آگاه می‌شوند، بلکه در طول مسیر به طور کامل سرگرم می‌شوند.
«اگر نیچه نهنگ شاخدار بود: آن‌چه هوش حیوان درباره‌ی حماقت بشر برملا می‌کند» یک کاوش لذت‌بخش و قابل‌تامل در ذهن حیوانات است که ایده های مرسوم در مورد هوش و حماقت را به چالش می کشد. رویکرد هوشمندانه جاستین گرگ، با آمیختن علم، فلسفه و طنز، کتابی را خلق می‌کند که برای مخاطبان وسیعی قابل دسترس است.

کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود

جاستین گرگ
دکتر جاستین گرگ یکی از همکاران تحقیقاتی ارشد پروژه ارتباطی دلفین و استاد کمکی در دانشگاه سنت فرانسیس خاویر است که در آنجا در مورد رفتار و شناخت حیوانات سخنرانی می کند. او دکترای خود را از دانشکده روانشناسی کالج ترینیتی دوبلین دریافت کرد و در زمینه شناخت اجتماعی دلفین ها مطالعه کرد. او به عنوان یک نویسنده علمی برای وال استریت ژورنال، مجله آئون، ساینتیفیک آمریکا، بی بی سی فوکوس، اسلیت و دیگران نوشته است و مرتباً در مورد موضوعات مرتبط با ذهن حیوانات سخنرانی می کند. او در حال حاضر در روستایی نوا ...
دسته بندی های کتاب اگر نیچه نهنگ شاخدار بود