کتاب یک زندگی سیاسی

A political life
خاطرات دکتر علی اکبر سیاسی
کد کتاب : 10581
شابک : 978-9643802288
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 368
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب یک زندگی سیاسی اثر علی اکبر سیاسی

"یک زندگی سیاسی" اثری است به همت نشر ثالث که سیصد و شصت و هشت صفحه از خاطرات دکتر "علی اکبر سیاسی" را دربردارد. آنچه در زندگی این چهره‌ی مهم و برجسته به چشم می‌خورد، تنها این نکته نیست که نزدیک به نیم قرن از عمر خود را در کلاس در و پای تدریس گذاشت؛ نکته اینجاست که او درسی را ارائه کرد که مستقیما با تربیت معلمین مرتبط بود و مکتبی را بنیاد نهاد که روش تدریس جدید را با ویژگی‌های مدارس قدیمی در هم آمیخت. "یک زندگی سیاسی" خاطرات زندگی کسی است که به تن بسیاری از بزرگ‌ترین و شایسته‌ترین دانشمندان و روشنفکران کشور، جامه استادی پوشاند و تلاش‌های ناهمگون آنها را زیر پرچم آموزش دانشگاهی متحد کرد.
کوشش‌های دکتر "علی اکبر سیاسی" در تعلیم روانشناسی شاید مهمترین عنصری باشد که بتوان از شخصیت و سبک زندگی او برای دوره جدید استخراج کرد. یکی از وظایف مستمر زندگی او، آموزش روانشناسی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت و نیز تعمق در نظریه‌ها و مکاتب پایه روانشناسی بود. با این حال، در ایران امروز، آموزش و آزمون روان‌شناختی و نیز بررسی انتقادی نظریه‌ها و مکاتب پایه روان‌شناسی، کاملا رنگ باخته و جای خود را به فن‌گرایی شدید، درک نادرست نظریه‌های روان‌شناختی و تعظیم کورکورانه در برابر کالاهای روان‌شناختی داده است. تربیت دانش‌آموزانی که بتوانند نظریه‌ها را خوب بفهمند و بنویسند و در نتیجه برای تکامل اجتماعی روان‌شناسی و گشودن قوانین ذهن تلاش کنند، مستلزم ایجاد مسیر و اهداف نوین برای روان‌شناسی است که کتاب "یک زندگی سیاسی"، با ارائه‌ی زندگی‌نامه‌ی خودنگار دکتر "علی اکبر سیاسی"، گوشه‌ای از اهمیت این کار و تلاش‌های شخص وی در این زمینه را به تصویر می‌کشد.

کتاب یک زندگی سیاسی

علی اکبر سیاسی
دکتر علی اکبر سیاسی (۱۲۷۴–۱۳۶۹)، روانشناس، مولف، سیاستمدار، موسس و رئیس دانشگاه تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳، و چند بار وزیر در دولت ایران بود.علی اکبر سیاسی در سال 1274ش در تهران به دنیا آمد؛ تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه و بعد در مدرسه خرد و مدرسه سلطانی انجام داد، سپس وارد مدرسه سیاسی شد. با گذراندن امتحان جزء دانشجویانی شد که به خرج دولت ایران برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام می شدند. او در گروهی از ۲۳ نفر دانشجو به سرپرستی مسیو ریشار خان به پاریس رفت و پس از مدتی در دانشگاه روآن به تحصیل...
قسمت هایی از کتاب یک زندگی سیاسی (لذت متن)
گویا پنج سال داشتم. یکی از روزها با چند پسر بچه دیگر در فضای جنوبی خانه مسکونی خودمان سرگرم بازی بودیم. ناگهان این کلمات به گوشم خوردند : « علی از همه ی بچه ها خوشگلتره ! » بی اختیار سر را برگرداندم ببینم این داوری دل انگیز از کیست . چشمانم به چشمان آبی رنگ خانم خانما افتاد که به من لبخند می زد . کمی سرخ شدم و با شوری افزون تر بازی را دنبال کردم . « خانم خانما » نام دختر آقا میرزا حسن صاحب خانه ای بود که پدرم از او اجاره کرده بود . این دختر خانم حدود پانزده سال داشت . موهای بلند و بور و چشمانش آبی رنگ و درخشان بودند . او با دو دختر سبزه روی سیه موی دیگر روی پلکان اطاق پنج دری که سالن پذیرایی به شمار می رفت ، نشسـته بودند و بازی ما بچه ها را تماشا می کردند . این دخترها را من تقریبا هر روز می دیدم ولی تا آن روز متوجه نشـده بودم که « خانم خانما » از همه آنها زیباتر و دوست داشتنی تر است.