کتاب آبی ترین چشم

The Bluest eye
کد کتاب : 11927
مترجم : نیلوفر شیدمهر
علی آذرنگ
شابک : 9789648072043
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 264
سال انتشار شمسی : 1385
سال انتشار میلادی : 1970
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 9 اردیبهشت

معرفی کتاب آبی ترین چشم اثر تونی موریسون

آبی ترین چشم که در سال 1970 منتشر شد ، اولین رمانی است که تونی موریسون به نگارش درآورده است. موریسون یک رمان نویس آفریقایی-آمریکایی و برنده جایزه نوبل بود که آثار وی بخاطر پرداختن به پیامدهای سخت نژادپرستی در ایالات متحده ستایش می شود.

این رمان در لورین ، اوهایو (شهر زادگاه خود موریسون) اتفاق می افتد و داستان یک خانم جوان آمریکایی آفریقایی-آمریکایی به نام پکولا را روایت می کند که در سالهای پس از رکود بزرگ اقتصادی آمریکا رشد می کند. داستان در سال 1941 ، می گوید که به دلیل پوست تیره ، مرتبا او را "زشت" می دانند.

پکولا ، یک دختر جوان سیاه پوست ، هر روز برای زیبایی دعا می کند. او مورد تمسخر کودکان دیگر به دلیل پوست تیره ، موهای مجعد و چشم های قهوه ای قرار گرفته است که او را از دیگران جدا کرده است. پکولا آرزو می کند برای عادی بودن ، برای موهای بلوند و چشمان آبی که به اعتقاد وی اجازه می دهد تا سرانجام در جای خود قرار بگیرد. زندگی او به آرامی در مواجهه با مصیبت و نزاع از هم می پاشد.

تونی موریسون سوالات قدرتمندی درباره نژاد ، کلاس و جنسیت با ظرافت و لطفی که همیشه نگارش وی را توصیف می کند ، می پرسد.

کتاب آبی ترین چشم

تونی موریسون
تونی موریسون، زاده ی 18 فوریه ی 1931، نویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه آمریکایی و برنده ی جایزه ی ادبی نوبل ۱۹۹۳ است که آثارش به خاطر فضای حماسی، دیالوگ های زنده و تصویر کردن شخصیت های سیاهپوست آمریکایی مشهور هستند. او نخستین زن سیاهپوستی است که کرسی ای به نام خود در یکی از دانشگاه های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. وی هم چنین، اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه ی نوبل را دریافت کرده است.
نکوداشت های کتاب آبی ترین چشم
So precise, so faithful to speech and so charged with pain and wonder that the novel becomes poetry.
آنقدر دقیق به داستان وفادار است و آنقدردرد و شگفتی دراین داستان است که رمان به شعر تبدیل می شود.
New York Times New York Times

This story commands attention, for it contains one black girl’s universe.
داستان توجه را جلب می کند ، زیرا این جهان شامل یک دختر سیاه پوست است.
Newsweek Newsweek

قسمت هایی از کتاب آبی ترین چشم (لذت متن)
او همان طور که مردم اتاق هتلی را ترک می کنند، مرا ترک کرد . اتاق هتل جایی است که هرگاه مشغول کار دیگری هستی، آنجا خواهی ماند و خودش به تنهایی اهمیتی در شکل زندگی کسی ندارد. اتاق هتل راحت و مناسب است اما راحتی آن محدود به زمانی است که نیاز داری به خاطر آن کار مشخص در آن شهر بخصوص حضور داشته باشی. ” آنها خانه سفیدپوستان را اداره می کردند و خودشان نیز این را می دانستند . وقتی مردان سفید شوهران شان را می زدند ، خون آنها را از زمین پاک می کردند و به خانه می رفتند تا خشونت شان را که حاصل آن جنایت ها بود تحمل کنند.” ” شاید دلیل اندوه زنان نیز همین باشد که مردان پیش از آنکه از آنها بچه دار شوند ترک شان می کنند.”