کتاب نوروز و مهرگان

Nowruz and Mehregan
پیام آوران زایش و رویش
کد کتاب : 121038
شابک : 978-6001763571
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 280
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب نوروز و مهرگان اثر شیرین بیانی

کتاب 《نوروز و مهرگان (پیام آوران زایش و رویش)》همانطور که از نام آن پیدا است به موضوع مهمی مثل نوروز که از گذشتگان به ما رسیده، پرداخته‌ است. همه‌ی ما کم و بیش راجع به نوروز می‌دانیم و از کودکی قصه‌ها و مستندات تاریخی بسیاری را درباره‌ی آن شنیده‌ و یا خوانده‌ایم اما این کتاب به طور مفصل این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌‌ است. این کتاب در پنج فصل گردآوری شده و مراسم نوروز را از گذشته تا به امروز مورد کندوکاو قرار داده‌ است. از بخش‌های مهم این کتاب می‌توان به آفرینش نوروز، چگونگی روند عید نوروز در دوران تاریخی-عهد باستان، نوروز پس از اسلام، رویارویی حکومت‌های ترک و مغول با نوروز و نوروز در عهد صفوی اشاره کرد. این کتاب به عناوین جالبی مثل جمشید و عید نوروز، سعدی و نوروز، حافظ شیرازی و نوروز، جشن سده، میر نوروزی و معبد نوبهار هم می‌پردازد که می‌توانند برای خوانندگانش جذاب باشند.
انجام سنت‌ها و مراسمات نوروزی مثل چهارشنبه سوری، چیدن سفره‌ی هفت سین، دید و بازدید و شور و شعفی که بهار با خود به همراه می‌آورد از آن موضوعاتی است که برای همه‌ی ما از گذشته تا کنون دلچسب بوده و خواهد بود. بنابراین بهتر است که از جنبه‌ی تاریخی نیز با این عید باستانی همراه شویم و به میراثی که از گذشتگان به ما رسیده، ارج بنهیم. این کتاب به همت دکتر شیرین بیانی نوشته شده که از اساتید بازنشسته‌ی رشته‌ی تاریخ هستند و تا کنون بیست و هفت جلد کتاب در زمینه‌ی تاریخ ایران نگاشته‌اند و جوایزی را نیز در این مسیر کسب کرده‌اند.

کتاب نوروز و مهرگان

شیرین بیانی
شیرین بیانی زاده ۱۱ مرداد ۱۳۱۷ ، تاریخ‌نگار، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مولف ایرانی است. او علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، به سفرهای پژوهشی در قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا دست زده‌است و کتاب‌های تاریخ‌شناسی تالیف کرده‌است. کتاب سه جلدی «دین و دولت در ایران عهد مغول» او برنده جایزه کتاب سال ایران در سال ۱۳۷۰ شد.او در دبیرستان‌های ژاندارک و انوشیروان دادگر در رشتهٔ ادبی تحصیل کرد و کارشناسی خود را در تاریخ از دانشگاه تهران گرفته و دوره دکترایش را ...