کتاب شب بی مهتاب

Shab-e bi-mahtab
مروری بر آثار بهرام صادقی
کد کتاب : 122235
شابک : 978-6003678002
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 118
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب شب بی مهتاب اثر غلامرضا رضایی

«شب بی‌مهتاب» کتابی است نوشته‌ی غلامرضا رضایی است و مروری تحلیلی و نظری بر آثار بهرام صادقی، نویسنده ایرانی دارد که در 48 سالگی درگذشت. این اثر دومین کتابی است که درباره‌ی بهرام صادقی و پس از مرگ او به چاپ رسیده است.
«شب بی‌مهتاب» از سه بخش تشکیل شده است؛ بخش اول به مرور آثار و شروع کار بهرام صادقی می‌پردازد و همچنین به طرح مباحثی مانند زبان، فرم، طنز و نقش بازی در داستان‌های او اختصاص دارد. در بخش دوم هم، غلامرضا رضایی به نقد تنها داستان بلند صادقی، یعنی «ملکوت» می‌پردازد. اما بخش سوم در‌جهت آشنایی بیشتر و چگونگی کار و شگردهای بهرام صادقی نوشته‌شده است.
بهرام صادقی آثار چندانی از خود به‌جا نگذاشت. حاصل زندگی ادبی‌اش مجموعه‌داستان‌های کوتاه «سنگر و قمقمه‌های خالی» و داستان بلند «ملکوت» است. بعد از مرگش نیز مجموعه‌ی دیگری از او به چاپ رسید به نام «وعده‌ی دیدار با جوجو موتسو». اولین داستان بهرام صادقی در سال 1335 در مجله‌ی سخن به‌نام، «فردا در راه است» به چاپ رسید؛ با شروعی توفانی و توصیف نعشی که روی دست‌مانده بود که کنایه‌ای به دوران سیاه کودتا بود. داستان‌های صادقی پر از مضامین شکست و نفرین‌زدگی با درون‌مایه‌هایی از تنهایی، بی‌هویتی، مرگ و بی‌معنایی با پایان‌هایی بی‌فرجام که اضطراب و حیرانی آن سال‌ها را منعکس می‌کنند است. او که خود پزشک بود، مانند جراحی بر میز تشریح، کالبد شخصیت‌های داستانی‌اش را می‌درید و این‌گونه شد که چهره‌پرداز شخصیت‌های دوره و زمانه‌اش شد؛ شخصیت‌هایی بیمار که هرکدام به دردی مبتلا بودند.

کتاب شب بی مهتاب

غلامرضا رضایی
غلامرضا رضایی (زاده اول اردیبهشت ۱۳۴۱ ه.ش مسجدسلیمان خوزستان) پدرش از علاقه مندان به شاهنامه و قصه های عامیانه بود و شغل آزاد داشت. رضایی فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی می باشد و به مدت ۲۰ سال در دانشگاه‌های آزاد و علمی کاربردی اهواز تدریس می‌کند وی مدت شش سال ساکن اصفهان بود که در همان زمان ضمن ارتباط با احمد میرعلایی به هوشنگ گلشیری معرفی شد و خود را از شاگردان وی می‌داند.رضایی متاهل و صاحب دو فرزند است.وی ازسال ۱۳۶۷ به داستان‌نویسی روی آورد. مصاحبه‌ها، نقدها وداستا...
قسمت هایی از کتاب شب بی مهتاب (لذت متن)
زبان در داستان های صادقی گوهری ست که داستان ها را می سازد. برخلاف برخی نویسندگان که زبان در آثارشان گاه جنبه ای تزیینی و تصنعی دارد و مخل پیش برد روایت می شود، زبان در آثار او خود را به رخ نمی کشد و درجا نمی زند بلکه حیاتی در داستان هایش کمرنگ و نادیده انگاشته شود.