کتاب پیرامون فرقه شدگی دین

An Sectarianism essay on sectarianism of religion
درس گفتارهای بازخوانش الهیات شرک و الهیات توحید
کد کتاب : 122539
شابک : 978-6227388589
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 240
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 24 اردیبهشت

معرفی کتاب پیرامون فرقه شدگی دین اثر سیدعباس حسینی قائم مقامی

کتاب «فرقه‌شدگی دین» حاصل درس‌گفتارهای استاد قائم مقامی در محرم سال ۱۳۹۴است که بعدها در چند جلسه دیگر ادامه یافته و تبیین مفهوم فرقه، تفکیک فرقه از دین و ارائه معیارها و سنجه‌هایی برای تشخیص فرقه‌شدگی در دین و آثار و تبعات زیان‌بار آن را در بردارد.

کتاب پیرامون فرقه شدگی دین

سیدعباس حسینی قائم مقامی
سید عباس حسینی قائم مقامی تئولوگ، فقیه، اصولی، فیلسوف و عالم اجتماعی ایرانی است. وی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رئیس آکادمی اسلامی آلمان بوده است. وی شاگرد اساتیدی چون عبدالکریم حق شناس و حسن حسن زاده آملی بوده است.
قسمت هایی از کتاب پیرامون فرقه شدگی دین (لذت متن)
«مهم ترین تفاوت فرقه با دین الهی، در کلیدواژه های «منطق درونی» و «منطق بیرونی» نهفته است. منطق درونی ناظر بر معیارهای برساخته ای ست که مورد تفاهم و مبنای گفت وگوی باورمندان و مومنان به یک فرقه است. فرقه گروهی ست که برای خود هنجارها و معیارهای اختصاصی ای دارد که درک و پذیرش این معیارها برای دیگران، خارج از فرقه، دشوار و بعضا ناممکن است اما در درون فرقه این معیارها به سادگی پذیرفته می شوند و اعضای فرقه با پذیرش و پایبندی به این هنجارها و معیارها خویش را در باور و رفتار در موقعیت یگانه و مشترک با یکدیگر می بینند؛ اما منطق بیرونی، مجموعه هنجارها و معیارهای پذیرفته شده از سوی تمام انسان ها، فارغ از هنجارها و باورهای خودساخته یا ارزش هایی خاص است. در منطق بیرونی، گفت وگو و تفاهم بر اساس معیارهای عام انسانی و پای بندی به ارزش های مشترک فطری همگانی انجام می پذیرد وهرکس تلاش می کند تا ذهنیت خود را برای دیگری تصویرسازی و قابل فهم نماید. منطق بیرونی وابسته به عناصر هویت بخش هیچ یک از ادیان، فرقه ها، ایدئولوژی ها، مذاهب، اعتقادات قومی و نژادی و یا هر مکتب فکری و فرهنگی خاص نیست بلکه بر ارزش های مشترک انسانی، عقلانیت و قواعد فهم بین الاذهانی استوار است. بنابراین منطق بیرونی زبان گفت وگوی همۀ انسان هاست.