کتاب روانشناسی و سرمایه داری: دستکاری ذهن

Psychology and Capitalism: The Manipulation of Mind
کد کتاب : 126369
مترجم :
شابک : 978-6226359580
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 150
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2001
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب روانشناسی و سرمایه داری: دستکاری ذهن اثر ران رابرترز

«روان‌شناسی و سرمایه‌داری: دستکاری ذهن» اثر ران رابرتز، کتابی تأمل برانگیز در رابطه‌ی پیچیده‌ی روان‌شناسی و نظام سرمایه‌داری است که چگونگی تبدیل شدن ذهن انسان به ابزار و هدف در پویایی‌های اقتصادی مدرن را روشن می‌کند. رابرتز راه‌هایی را که در آن سرمایه‌داری از مکانیسم‌های روان‌شناختی بهره‌برداری می‌کند، تشریح می‌کند و از خوانندگان دعوت می‌کند تا عمیقا در قلمروهای پنهانی که تجارت و آگاهی تلاقی می‌کنند، کاوش کنند.
کتاب با ایجاد یک بنیان انتقادی آغاز می‌شود و همزیستی بین روان‌شناسی و سرمایه‌داری را بیان می‌کند. رابرتز ادعا می‌کند که فراتر از مبادلات ملموس کالاها و خدمات، مبادله ظریف‌تری در قلمرو روان وجود دارد. نویسنده به طرز ماهرانه‌ای در زمینه‌های تاریخی و نمونه‌های معاصر پیمایش می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه سرمایه‌داری نه تنها در برآوردن نیازهای مادی بلکه در شکل‌دهی به خواسته‌ها، ادراکات و هویت‌های فردی ماهر شده است.
رابرتز خواننده را با این حقیقت ناخوشایند مواجه می‌کند که سرمایه‌داری در پی سود، غالبا جوهر روان‌ انسان را دستکاری می‌کند. او به استراتژی‌های تبلیغات، فرهنگ مصرف و کالایی‌سازی هویت می‌پردازد و راه‌های ظریف اما قدرتمندی را آشکار می‌کند که سرمایه‌داری بر افکار، ترجیحات و حتی احساس ما از خود تأثیر می‌گذارد. رابرتز از طریق مثال‌های واضح و تحلیل‌های به خوبی تحقیق شده، تصویر قانع‌کننده‌ای از رقص پیچیده بین سرمایه‌داری و روان انسان ترسیم می‌کند.
یکی از نقاط قوت و کلیدی کتاب در توانایی رابرتز در ارائه مفاهیم پیچیده روانشناختی به نثری کاملا ساده است. نویسنده در مورد قدرت متقاعدکننده تبلیغات یا تأثیر مصرف‌گرایی بر سلامت روان بحث می کند. این قابلیت دسترسی تضمین می‌کند که کتاب نه تنها با دانشگاهیان، بلکه با هر کسی که علاقه‌مند به درک مفاهیم عمیق سرمایه‌داری بر ذهن انسان است، طنین‌انداز شود.
رابرتز در طول روایت، لحن انتقادی و در عین حال سازنده‌ای را حفظ می‌کند. او خوانندگان را تشویق می‌کند تا به جای محکوم کردن کامل سرمایه‌داری، در مورد نقش‌های خود در درون سیستم فکر کنند و پیامدهای اجتماعی گسترده‌تری را در نظر بگیرند. این رویکرد متعادل، حس توانمندی را تقویت می‌کند، و الهام‌بخش خوانندگان می‌شود تا مصرف‌کنندگان آگاه‌تر باشند و شاید از تغییرات سیستمی حمایت کنند.
این کتاب صرفا نقد سرمایه‌داری نیست، بلکه فراخوانی است برای خوانندگان تا در مواجهه با دستکاری‌های روان‌شناختی خودآگاه‌تر و باهوش‌تر شوند. رابرتز پیشنهاد می‌کند که درک عمیق‌تر از تأثیر متقابل بین روان‌شناسی و سرمایه‌داری می‌تواند به افراد قدرت دهد تا اختیارات خود را در مورد افکار، خواسته‌ها و زندگی خود به دست آورند. با کشف تاکتیک‌های دستکاری در بازی، خوانندگان به دانش مورد نیاز برای حرکت آگاهانه‌تر در شبکه پیچیده سرمایه‌داری مجهز می‌شوند.
کتاب «روانشناسی و سرمایه داری: دستکاری ذهن» نوشته ران رابرتز کاوشی فریبنده است که خوانندگان را دعوت می‌کند تا در رابطه خود با سرمایه‌داری از منظر روانشناختی تجدید نظر کنند.

کتاب روانشناسی و سرمایه داری: دستکاری ذهن

ران رابرترز
ران رابرتز عضو انجمن روان‌شناسی بریتانیا و مدرس افتخاری روان‌شناسی در دانشگاه کینگستون، لندن، بریتانیا است.