کتاب لجن صورتی

Pink Slime
کد کتاب : 133569
مترجم :
شابک : ‏‫‭978-6008582977‬‬
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 254
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

برنده جایزه ادبی پن 2023 در بخش آثار ترجمه شده.

برنده جایزه ملی ادبیات اوروگوئه 2021.

برنده جایزه سور خوانا اینس د لا کروز 2021 (جایزه ادبی نویسندگان زن اسپانیایی زبان)

برنده جایزه بارتولومه هیدالگو 2021 (مهم ترین جایزه ادبی اروگوئه)

معرفی کتاب لجن صورتی اثر فرناندا تریاس

رمان «لجن صورتی»، داستان یک ویران‌شهر مخوف است که سعی دارد روابط پاک انسانی را در شرایط بحران به تصویر بکشد. در سال 2019 بود که جهان با پدیده‌ی عجیب یک بیماری همه‌گیر روبه‌رو شد. ویروس کرونا خیلی زود به تمام جهان منتشر شد و باعث مرگ میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف شد. همزمان با مرگ‌و‌میری که اتفاق می‌افتاد، سونامی وحشت و تغییر الگوهای رفتاری بین انسان‌ها اتفاق افتاد. هنرمندان زیادی تحت‌تاثیر این پدیده به خلق آثاری از زوایای مختلف پرداختند که خانم فرناندا تریاس هم با رمان «لجن صورتی» با نگاهی منحصر‌به‌فرد به پدیده‌ی مرگ و نابودی پرداخته است.
رمان، روایت یک آخرالزمان است؛ شرایطی که یک بحران زیستی شهری بندری را درنوردیده و ساکنان وحشت‌زده را به کام مرگ می‌کشاند. رودخانه‌ی شهر مملو از جلبکی سمی است و باد سرخی که از بندر به شهر می‌وزد باعث مرگی دردناک می‌شود. هر‌بار که باد وزیدن می‌گیرد، صدای آژیر در شهر می‌پیچد و مردم به خانه‌ها پناه می‌برند. چیزی برای خوردن پیدا نمی‌شود و تنها خوراکی موجود خمیری صورتی رنگ است که از ترکیبی ناشناخته درست‌شده است و توسط کارخانه‌ای مرموز ساخته و پخش می‌شود. افراد ثروتمند، شهر بندری را ترک می‌کنند و به مناطق دورتر که شرایط بهتر است مهاجرت می‌کنند. مردم عادی اما قربانی‌های اصلی این ماجرا هستند.
زن بی‌نام و قهرمان داستان اما هنوز انسان بودن را فراموش نکرده. او شاهد است، شاهد افول انسانیت، ازدست‌رفتن دوستی و روابط خانوادگی. او برای ما توصیف می‌کند که در یک ویران‌شهر آخرالزمانی چه در انتظار ما است. بازار سیاهی که برای مواد غذایی بین مردم راه افتاده افول کامل بشریت است. راوی که گویا وجدان بیدار بشر است؛ اما در همین شرایط به پرستاری از یک پسر بچه در شهر مانده است. او در حین روایت داستان و فروپاشی جهان بیرون از خانه، ذهنش درگیر فروپاشی خانواده است و نمی‌داند با این جهان جدید چه مناسباتی برقرار کند.
رمان «لجن صورتی» به واسطه‌ی توصیفات بسیار دقیق و مهیب و همچنین نگاه خلاقانه و تیزهوشانه‌ی خانم فرناندا تریاس، توانست جوایز بسیار متعددی از جمله جایزه ملی ادبیات اروگوئه 2021، جایزه نویسندگان زن اسپانیایی 2021 و همچنین جایزه بارتولومه هیدالگو 2021 را کسب کند. این رمان برای افرادی که به ادبیات آخرالزمانی و پادآرمان‌شهری علاقه‌دارند می‌تواند فراموش نشدنی باشد.

کتاب لجن صورتی