کتاب جنگ و صلح (نمایشنامه)

War and Peace
اقتباسی نمایشی از رمان جنگ و صلح تولستوی
کد کتاب : 13721
مترجم :
شابک : 978-9642439485
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1960
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب جنگ و صلح (نمایشنامه) اثر میخائیل بولگاکف

بولگاکف در اقتباس نمایشی خود شخصیت پی یر، ناتاشا، آندری و خانواده راستف، یعنی قهرمان هایی را که مستقیم با جنگ رابطه دارند، در مرکز اثر خود به حرکت در می آورد و روایتی خطی منطبق با روند تاریخی را در پیش می گیرد.

اقتباس همواره از روش های مورد علاقه ی میخاییل بولگاکف در دوره ی فعالیت ادبی اش بوده است.

از نوزده نمایشنامه ای که نوشته؛ «جنگ و صلح»، «دن کیشوت» و «نفوس مرده» اقتباس از داستان های سه نویسنده ی بزرگ متقدم، یعنی تالستوی، سروانتس و گوگول است و «مولیر»، «پتر کبیر»، «آخرین روزها» و «باتوم» نیز چهار نمایشنامه ای است که بر اساس زندگی چهار شخصیت برجسته، یعنی مولیر، کمدین نامدار فرانسوی؛ پتر کبیر، تزار مقتدر روسیه؛ الکساندر پوشکین، شاعر بزرگ روسیه؛ و یوزف استالین، رهبر شوروی نوشته است.

فیلم نامه ای نیز براساس نمایشنامه ی «بازرس» گوگول نوشته است. دو داستان «گارد سفید» و «جزیره ی ارغوانی» خود را به نمایشنامه تبدیل کرده و ناگفته نماند که نمایشنامه ی «مولیر» او نیز اقتباسی است از رمانی نوشته ی خود بولگاکف به نام «زندگی آقای د مولیر».

با این حجم کار اقتباسی، بولگاکف قاعدتا باید مهارتی در اقتباس ادبی و دراماتیزه کردن آثار داستانی و رویدادهای تاریخی کسب کرده باشد که نباید بی اعتنا از کنار آن گذشت.

کتاب جنگ و صلح (نمایشنامه)

میخائیل بولگاکف
میخائیل آفاناسیویچ بولگاکف، زاده ی ۱۵ مه ۱۸۹۱، کیف و درگذشته ۱۰ مارس ۱۹۴۰، مسکو، نویسنده و نمایشنامه نویس مشهور روسی در نیمه ی اول قرن بیستم است. مشهورترین اثر او مرشد و مارگاریتا است.میخائیل بولگاکف در پانزدهم ماه مه ۱۸۹۱ در خانواده ای فرهیخته در شهر کیف اوکراین متولد شد. پدرش آفاناسی ایوانویچ دانشیار آکادمی علوم الهی و مادرش، واروارا میخائیلونا دبیر دبیرستانی در شهر کیف بود. پس از تولد فرزند اول، یعنی میخائیل، مادر از تدریس دست کشید و بیشتر وقت خود را به تربیت او اختصاص داد. بعد از میخائیل ...