کتاب درآمدی بر ایدئولوژی

Ideology: an introduction
کد کتاب : 13741
مترجم :
شابک : 978-6229942697
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 346
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1988
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب درآمدی بر ایدئولوژی اثر تری ایگلتون

"تری ایگلتون" در کتاب "درآمدی بر ایدئولوژی" به ارائه و بررسی تعاریف گوناگونی که تاکنون از مفهوم ایدئولوژی به دست آمده می پردازد . کتاب "درآمدی بر ایدئولوژی" که با توجه به مباحث نظری فعلی به روز شده است ، توسط یکی از مهم ترین منتقدین معاصر ما ، موضوعی نامفهوم و گیج کننده را روشن می کند.در عصری که با درگیری های شدید ایدئولوژیکی اش از اعصار گذشته متمایز شده است ، بسیاری از پست مدرنیست ها ،ایدئولوژی را مرده اعلام کرده اند. ایدئولوژی پیش از این هرگز در عین این که واقعیتی است که شواهد آن قابل مشاهده است، به عنوان یک مفهوم چنین محدود درک نشده بود. در این اثر که هم برای تازه واردان به این موضوع نوشته شده است و هم برای کسانی که در حال حاضر با این بحث آشنا هستند ، "تری ایگلتون" از تعاریف مختلفی از ایدئولوژی پرده برداری می کند و مفهوم تاریخ شکنجه کننده را از دوران روشنگری تا پست مدرنیسم بررسی می کند.
این کتاب از اندیشه ی متفکران کلیدی مارکسیست و همچنین شوپنهاور ، نیچه ، فروید و ساختارگرایان مختلف روایتی واضح و روشن ارائه می دهد.ایدئولوژی جزو مباحث درسی اصلی برای دانش آموزان و استادان ادبیات و سیاست است. برای کشف این پارادوکس ، "تری ایگلتون" ، منتقد مارکسیستی ، مفاهیم لغزنده و غالبا متناقض ایدئولوژی را تجزیه و تحلیل می کند. "تری ایگلتون" با رد دیدگاه هایی که ایدئولوژی را به موضعی در یک حالت افراطی یا رویکردهای اجتماعی دیگر کاهش می دهند، عقیده دارد که باید آن را از نظر مجموعه ی پیچیده ای از اثراتی در گفتمان درک کرد.

کتاب درآمدی بر ایدئولوژی

تری ایگلتون
تری ایگلتون (به انگلیسی: Terry Eagleton) (زاده ۲۲ فوریه ۱۹۴۳) نظریه‌پرداز ادبی بریتانیایی است. بسیاری او را تأثیرگذارترین منتقد ادبی زندهٔ بریتانیا می‌دانند.او با تکیه بر نظریه‌های مارکسیست‌های اروپایی از جمله والتر بنیامین، لویی آلتوسر و پیر ماشری، مخاطبان فراوانی یافت و با پیروی از افکار این نظریه‌پردازان از شیوه‌ای ماتریالیستی برای مطالعه ادبیات بهره برد. این شیوه او در نوشته‌هایش در مورد ساموئل ریچاردسون و خواهران برونته نمود دارد. پافشاری ایگلتون بر پیچ...
دسته بندی های کتاب درآمدی بر ایدئولوژی
نکوداشت های کتاب درآمدی بر ایدئولوژی
Witty, lucid, and powered by that stinging, militant, ironising intelligence which distinguishes Eagleton’s work.
اثری شوخ طبعانه ، شفاف و نیرومند از آن ذهن هوشمند مهیج ، ستیزه جو و سخره آمیز که کار ایگلتون را متمایز می کند.
Guardian Guardian

An impressive, daunting work ... a considerable accomplishment.
یک اثر چشمگیر و هولناک ... یک دستاورد قابل توجه.
San Francisco Review of Books

قسمت هایی از کتاب درآمدی بر ایدئولوژی (لذت متن)
نظریه ی ایدئولوژی که در ایدئولوژی آلمانی (1846) مارکس و انگلس به بیان درآمده است، به این منطق کلی وارونگی و بیگانگی تعلق دارد. اگر نیروها و نهادهای انسانی بتوانند در معرض این فرایند قرار گیرند، پس خود آگاهی هم می تواند. درواقع، آگاهی منوط به کردار اجتماعی است؛ اما در نظر فیلسوفان ایدئالیست آلمان، که مارکس و انگلس ایشان را پیش چشم خود داشتند، آگاهی از این کردارها جدا می شود، در شی فی نفسه حالت بت واره می یابد و به این ترتیب، از رهگذر فرایندی از وارونگی، ممکن است به عنوان خود خاستگاه و زمینه ی زندگی تاریخی مورد کج فهمی قرار گیرد.