کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

How the Zebra Got Its Stripes
و سایر داستان های داروینی باری به هر جهت
کد کتاب : 13834
مترجم :
شابک : 978-6004900980
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 176
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ اثر لئو گراسه

در این راهنمای آموزنده و بامزه به این معماهای تکاملی و واقعیت های شگفت انگیز دنیای جانوران پاسخ داده می شود. خودتان را آماده کنید که هنگام خواندن این کتاب مجذوب و شگفت زده شوید و از آن بهتر لذت ببرید. چرا زرافه گردنی به این درازی دارد؟ چرا گورخر راه راه است؟ چرا گلهٔ بوفالوها کمابیش دموکراتیک است اما فیل ها دیکتاتوری را ترجیح می دهند؟ علت معماری درخشان تپهٔ موریانه ها یا پیچیدگی های زندگی جنسی کفتارها چیست؟ چرا گورکن عسل خوار طوری تکامل یافته که یکی از مؤثرترین عوامل کشتار جمعی باشد؟ لئو گراسه از بااستعدادترین و آینده دارترین طبیعی دانان جوان فرانسه است. او که اکنون 29 ساله است زیست شناسی تکاملی و روزنامه نگاری خوانده است و بیشتر وقتش را صرف ترویج علم می کند. در پنج سال گذشته بیش از 700 هزار نفر مشترک کانال یوتیوبی او با نام «زیست شناسی کثیف» (DirtyBiology) شده اند؛ کانالی که در آن با نگاه طنز به شگفتی های حیات می پردازد.

کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

لئو گراسه
لئو گراسه یک دانشمند برجسته جوان فرانسوی است. او مؤسس "زیست شناسی کثیف" و نویسنده وبلاگ Dans les testicules de Darwin، در ارتباط با زیست شناسی، تستوسترون و موزیک راک دارد! وی حضور بسیار پررنگی در شبکه های اجتماعی داشته (17،000 دنبال کننده در توییتر) و یکی از برجسته ترین زیست شناسان تکاملی فرانسوی است.
دسته بندی های کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟
نکوداشت های کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟
Grasset adopts a breezily entertaining approach that avoids flippancy, aiming to popularize evolutionary biology.
گراسه با هدف ترویج زیست شناسی تکاملی، یک رویکرد سرگرم کننده را که همزمان از سطحی نگری به دور است، اتخاذ می کند.
Publishers Weekly Publishers Weekly

Popular science fans will find this a breezy, enjoyable read.
طرفداران علم خواندن این کتاب را بسیار لذت بخش می یابند.
Library Journal Library Journal

Informed and engaging.
آگاهانه و جذاب.
The Economic Times

قسمت هایی از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ (لذت متن)
در نهایت، تیمی از زیست شناسان تصمیم گرفتند که حدس و گمان را متوقف کرده و تعدادی زمایش علمی انجام دهند. آنها فرضیه ای کاملا متفاوت را ارائه داده اند: به نظر می رسد نوارهای گورخر دفع کننده حشرات هستند. حشرات آزار دهنده اسب (Horsflies) به درستی نامگذاری شده اند. آنها پر سروصدا، و بسیار فرز هستند و اگر تا به حال سعی کرده باشید یکی از آنها را بکشید، متوجه شده اید که آنها همانند چرم چکمه محکم هستند! آنها پس از ضربه، به سادگی شاخک های خود را صاف کرده و بدون اینکه آسیبی دیده باشند پرواز می کنند.

معلوم شد که رنگهای تیره مگسهای بیشتری را، و رنگ سفید حشرات کمتری را به خود جلب می کند. اما در کمال تعجب آنها دریافتند که مدلی همانند نوارهای گورخر، کمترین حشرات را به خود جلب می کند. آنها دریافتند که حشرات آزار دهنده اسب ها به نور پولاریزه (تک رنگی) واکنش نشان می دهند - بسیاری از حشرات اینگونه اند - و این نوارها باعث التقاط موج های نور می شوند.

انتخاب طبیعی می توانست به تدریج از نژادهای نیمه راه راه، مسیر خود را پیدا کرده باشد؛ نژاد های نیمه راه راه سالم تر باقی می ماندند و شاید نژادهای نیمه راه راه ایستگاهی در مسیر شکل گیری گورخر های امروزی بودند.