کتاب سنگ های شامگاه

Selected poems
شعار ،جستارها
کد کتاب : 14114
مترجم : کیوان باجغلی
وحید حکیم
شابک : 978-9644486920
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 354
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب سنگ های شامگاه اثر ایو بونفوا

منظومه شعر او اما بیش از آنکه در سودای قرار دادن جهان کلمات رویاروی جهان واقعی ما باشد، در صدد ترسیم مسیر و گشایش راهی است رویاروی ما و به یاری کلمات، برای درک وجود و درک حضور جهانی واقعی. شعر بونفوا بر نگاه ما به زبان و جهان واقعی و خاص نسبت میان این ارکان در قلمرو شعر موثر بوده است.

او در سال 1981 به کرسی استادی کلژ دو فرانس نائل آمد و بر جایگاهی نشست که با مرگ رولان بارت خالی شده بود. بونفوا پس از پل والری نخستین شاعری است که به این کرسی برگزیده می شود. بونفوا با پشت سرگذاشتن 93 بهار، عاقبت در اول جولای 2016 از آستانه ی ناگزیر گذشت. ردّ نازدودنی عمر او بر خاک روزگار ما کارنامه ای است پروپیمان در عرصه های شعر، جستارنویسی، نقد ادبی، و نیز اسطوره شناسی.

در بخش ابتدایی این کتاب و در یادداشت مترجمان آمده است: «شاید بتوان کتاب پیش رو و خاصه بخش اشعار این کتاب را به معنایی دقیق، ترجمه ای دونفره و دوزبانه (از دو زبان فرانسه و انگلیسی) نامید. البته ممکن است مقدمات همگان در خصوص این ترجمه دونفره یک کتاب شامل چه روش ها و نیز چه دلایلی است یکسان نباشد. ما تنها می توانیم مختصری از روش و نیت خود را در باب ترجمه این اشعار شرح دهیم در ابتدا باید بگویم ضرورت دونفره بودن این ترجمه به هیچ روی ضیق وقت نبوده است بلکه بیشتر می توان از آن به منزله مشارکت در شناختی وسیع تر از سازوکار پیچیده، گسترده، اما در عین حال دقیق و یکدست شعر بونفوا یاد کرد.»

کتاب پیش رو از دو بخش «اشعار» و «جستارها» تشکیل شده است. در بخش نخست، تمامی اشعار ترجمه ای است از کتاب دو زبانه ی گزیده ی اشعار ایو بونفوا که جان نوتن و آنتونی رودالف، مترجمان، نویسندگان و بنفواشناسان انگلیسی زبان، از هست دفتر شعری که ایو بونفوا از سال 1953 تا 1993 سروده است برگزیده اند و به زبان انگلیسی ترجمه کرده اند. در بخش دوم این کتاب ابتدا با دو مقدمه بر شعر و اندیشه ی ایو بونفوا روبه رو خواهید بود.

کتاب سنگ های شامگاه

ایو بونفوا
ایو ژان بون‌فوآ (به فرانسوی: Yves Jean Bonnefoy) (زاده ۲۴ ژوئن ۱۹۲۳ - درگذشته ۱ ژوئیه ۲۰۱۶) شاعر و مقاله‌نویس قرن بیستم میلادی اهل فرانسه بود. این شاعر، نویسنده و مترجم بیش از ۱۰۰ جلد کتاب منتشر کرد که به ۳۰ زبان زنده ترجمه شده‌است.ایو بونفوا را مهم‌ترین و تاثیرگذارترین شاعر فرانسوی بعد از جنگ جهانی دوم لقب داده‌اند. شعر او که واجد سویه‌های غنایی و فلسفی قابل تاملی است و در ادامه سنت شعر گودلر و رمبو تشخیص یافته است؛ به منظومه‌ای می‌ماند که مضامینی چون ...