کتاب انسان شناسی از دیدگاه عملی

Anthropology from a pragmatic point of view
کد کتاب : 14504
مترجم :
شابک : 978-6226189385
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1785
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب انسان شناسی از دیدگاه عملی اثر ایمانوئل کانت

"انسان شناسی از دیدگاه عملی" مجموعه ای از نوشته ها و سخنرانی های دانشگاهی "ایمانوئل کانت" می باشد که به ترتیب ماهیت انسان شناسی را با جزییات بررسی کرده و در ادامه موضوعات متنوعی را در بستر اندیشه ی کانتی مورد بحث قرار می دهد.
در "انسان شناسی از دیدگاه عملی"، "ایمانوئل کانت" اشاره می کند که انسان شناسی در واقع به دنبال پاسخ به سوال اساسی انسان چیست، می باشد و آن را در بالاترین گستره ی فکری آکادمیک مورد سوال قرار می دهد.
"ایمانوئل کانت" با کاوش در جنبه های گوناگون علت و اثر رفتارهای انسانی، صفحات زیادی از کتاب را به عناوین زیستی نظیر ظرفیت روانشناختی افراد برای زندگی و درک تجربیات مختلف اختصاص داده است. برای مثال نوشته های این قسمت، عقاید "ایمانوئل کانت" را درباره ی حس های خارجی و همچنین ماهیت خاص حالات روانی متنوع نظیر مستی یا خواب ابراز می دارد. سپس نویسنده، این بحث ها را پیرامون سازماندهی های اجتماعی و روابط بین اشخاص بسط داده و در این میان نظرات متعددی درباره ی انواع مختلف مردم و همچنین انواع متفاوت سبک زندگی بیان می کند. بسیاری از موارد ذکر شده در "انسان شناسی از دیدگاه عملی"، عموما از مشاهده ی خود بشر به دست آمده است.
با مقایسه و هم سنجی میان گروه های مختلف انسانی، "ایمانوئل کانت" ادعاهای گوناگونی درباره ی مردان و زنان و همچنین قومیت ها، ملیت ها و نژادهای مختلف مطرح می کند. در ادامه "انسان شناسی از دیدگاه عملی" از توضیحات ریز و مفصلی در باب عقاید "ایمانوئل کانت" پیرامون مفاهیم و مسائل متنوعی درباره ی تجربیات حقیقی تشکیل شده است.

کتاب انسان شناسی از دیدگاه عملی

ایمانوئل کانت
امانوئل کانت، زاده ی 22 آوریل 1724 و درگذشته ی 12 فوریه 1804، فیلسوف برجسته ی آلمانی بود.کانت در کونیگسبرگ، مرکز پروس شرقی، در خانواده ای متوسط و مسیحی زاده شد.او در دانشگاه کونیگسبرگ به تحصیل فلسفه و ریاضیات پرداخت و پس از دانشگاه چند سالی تدریس خصوصی کرد. کانت در سی و یک سالگی، در دانشگاه، مدرس بدون حقوق رسمی شد؛ یعنی حقوق او به شهریه ای وابسته بود که شاگردان می پرداختند و گاهی مجبور می شد بخشی از کتاب هایش را برای دوری از مشکلات مالی بفروشد. او پانزده سال در این شغل باقی ماند و در این مدت ...
دسته بندی های کتاب انسان شناسی از دیدگاه عملی
قسمت هایی از کتاب انسان شناسی از دیدگاه عملی (لذت متن)
انسان شناسی از دیدگاه عملی، نوشته ایمانوئل کانت (1804-1724) فیلسوف بزرگ عصر روشنگری است که حدودا 25 سال مطالب آن را تدریس کرده و پس از بازنشستگی به ناشر سپرده است. این درسها برخلاف درسهای معمول دانشگاهی نه تنها خشک و بی روح نبوده اند بلکه چندان جذابیت و طراوت داشته اند که با اینکه جزء درسهای رسمی دانشگاه نبوده اند و مستمعان برای شرکت در آنها باید هزینه ای را پرداخت می کرده اند، همواره از کلاسهای پرمخاطب کانت بوده اند. این کتاب شامل دو بخش است که بخش نخست شامل سه کتاب است. برخی از مطالب کتاب اول، چنین است: حس درونی، حواس بیرونی، تصورهای ناآگاهانه انسان، ضعفها و بیماریهای روانی، نبوغ، نارساییهای روانی شناخت، و ... (قوه شناخت)؛ در کتاب دوم به مباحثی مثل جامعه پذیری، آداب معاشرت، مد، تجمل گرایی و سایر امور مربوط به ذوق پرداخته می شود (احساس لذت و الم)؛ کتاب سوم حاوی مباحثی است مثل کارکرد عواطف، هیجانها، بررسی خیر مادی انسان و به طور کلی مباحث مربوط به زمینه روان شناختی فلسفه اخلاق (قوه میل). بحث محوری بخش دوم کتاب، شخصیت است و بدین منظور کانت نه تنها از شخصیت انسانهای فردی (شامل مباحثی مثل مزاجهای چهارگانه، قیافه شناسی) بحث می کند بلکه به مشخصه جنسها [زن و مرد] و مشخصه اقوام یا ملل گوناگون و مشخصه نژادها و مشخصه نوع انسان نیز می پردازد؛ اموری که به غایت واپسین آدمیان مربوط می شوند و به مباحث فلسفه تاریخ و الهیات. باری، مقصود این درس گفتارها، بهبود اخلاقی و فرهنگی دانشجویان بوده است و لذا طرح مباحث به گونه ای بوده که به دانشجویان در آینده زندگی کمک کند. با این همه، بی شک، این کتاب که گردآوری و تألیف نهایی آن پس از انتشار نقدهای سه گانه کانت و در دوره بازنشستگی وی بوده است از نگاه یا اشاراتی جامع نگرانه نسبت به کل نظام نقدی کانت و نحوه ارتباط بخشهای مختلف آن خالی نیست چه اینکه مثلا بخش اول کتاب نیز مطابق آن سه نقد، به سه بخش یعنی قوه شناخت، احساس لذت و الم، قوه میل تقسیم می شود. لذاست که برخی از پژوهشگران این کتاب را دارای اهمیتی محوری در کل پروژه کانتی دانسته اند.