کتاب آگاهی از نادانی

ich weiss, dass ich nichts weiss
در شناخت جهان اندیشگی کارل رایموند پوپر
کد کتاب : 110877
مترجم :
شابک : 978-6227765496
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 132
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

می دانم که هیچ نمی دانم
ich weiss, dass ich nichts weiss
کد کتاب : 15877
مترجم : پرویز دستمالچی
شابک : 978-9643115807
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب می دانم که هیچ نمی دانم اثر کارل پوپر

کارل رایموند پوپر اگر بزرگ ترین فیلسوف قرن بیستم نباشد، بی شک یکی از بزرگ ترین هاست. او نزدیک به یک قرن زندگی کرد و اندیشه هایش تحت تاثیر حوادث این دوران بود. نظریه شناخت او، همچون فلسفه سیاسی اش از یک سو، تحت تاثیر نظریه نسبیت اینشتاین و از سوی دیگر، متاثر از حوادث مربوط به جنگ اول و دوم جهانی است. پوپر را می توان فیلسوفی متواضع و دارای عشقی بی پایان به کشف حقیقت توصیف کرد. او بیش از هر چیز در پی یافتن پاسخ های عملی برای مسائل و مشکلات علوم و جامعه بود. پوپر پیرو فیلسوف دوران روشنگری، ایمانوئل کانت، و از مدافعان بی چون و چرای اندیشه های لیبرال و جامعه باز به معنای جامعه کثرت گراست. کتاب او به نام جامعه باز و دشمنان آن تصفیه حسابی تاریخی و نقادانه با نظریه پردازان و پیروان کهن و نوی اندیشه های سیاسی تام گرایانه است. پوپر پایه گذار مکتب « خردگرایی انتقادی » و از مخالفان سرسخت تام گرایی سیاسی، از افلاطون تا مارکس، و پیرو خستگی ناپذیر دموکراسی پارلمانی لیبرال است. او اراده و تصمیم آزاد انسان را تعیین کننده مسیر زندگی و تاریخ می داند و مخالف هر نوع « جباریت » است.
کتاب می‌دانم که هیچ نمی‌دانم، از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول ترجمه ی خود کتاب می‌دانم که هیچ نمی‌دانم است. این کتاب در واقع مجموعه ای از مصاحبه‌هایی است که روزنامه دی ولت در سال ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ با پوپر انجام داده است. در این مجموعه او از نقش فروید، وظیفه روشنفکران، روش و نظریه شناخت، آزمون و خطا در علوم و جامعه، دموکراسی و اندیشه‌های سیاسی تام‌گرایانه و... حرف می زند. بخش دوم کتاب ترجمه ی دو سخنرانی از مجموعه سخنرانی‌های پوپر است که از کتاب "در جستجوی دنیایی بهتر" انتخاب شده‌اند. یکی از سخنرانی ها درباره ی اعتقادات غرب است و یکی دیگر درباره ی دموکراسی است.

کتاب می دانم که هیچ نمی دانم

کارل پوپر
سِر کارل رایموند پاپر (Karl Popper (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ - درگذشته ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴) فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌است. پاپر به دلیل کوشش‌هایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط (اثبات‌گرایان) از طریق پیشبرد روش ابطال‌پذیری تجربی، مخالفت‌اش با دانش برآمده از قیاس و استدلال ک...
دسته بندی های کتاب می دانم که هیچ نمی دانم
قسمت هایی از کتاب می دانم که هیچ نمی دانم (لذت متن)
پوپر: بیان این مطلب خیلی مشکل است. درست است که من موفقیت بیرونی زیادی داشته ام و تعداد زیادی دکترای افتخاری دارم، و همچنین عضو آکادمی های مختلف هستم، اما با وجود این، احساس می کنم ( یا حتی اندکی بیش از صرف احساس ) که کتاب هایم به ندرت خوانده می شوند. البته روشن است که کتاب ها فروخته می شوند، اما در واقع فقط افراد بسیار کمی آن ها را می خوانند. این توجه و احترامی که نسبت به من وجود دارد بدون شک مربوط به فلسفه سیاسی من است. با وجود این، من اصولا به سیاست علاقه کمی دارم، یعنی علاقه واقعی من به سیاست نیست. آنچه بیش از همه مورد توجه من است طبیعت و علوم طبیعی، یعنی جهان، است.