کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک

Notes Upon a Case of Obsessional Neurosis
کد کتاب : 25113
مترجم :
شابک : 978-9643114374
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 366
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1909
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک اثر زیگموند فروید

مرد موشی یک وکیل باهوش و تیزبین است. او از کودکی از اختلال وسواس فکری جبری رنج می برد و خیال می کرد که موش ها وارد حفره مقعد پدرش و زنی که دوستش داشت می شوند و آن را می خورند. او انگیزه کشتن دیگران یا بریدن گلوی خود را با تیغ داشت. و بنابراین در سال 1907 تحت درمان فروید قرار گرفت. فروید از طریق تجزیه و تحلیل شگفت انگیز این مورد، به طور مفصل انگیزه های روانی پیچیده OCD را در ناخودآگاه به تصویر می کشد، و پایه و اساس روانکاوی OCD را می گذارد. باارزش ترین چیز این است که این کتاب شامل پرونده اصلی فروید از پرونده است که فرصتی منحصر به فرد برای مطالعه تعامل او با بیمار در اختیار ما قرار می دهد.
در بخشی از کتاب آمده است:
" قبل از بررسی وقایع دومین جلسه، مایلم نکته دیگری را در خصوص تجارب جنسی زمان کودکی بیمار بیفزایم. نمی توان منکر شد که این تجارب هم به خودی خود و هم از نظر نتایجشان، قابل ملاحظه اند. ولی این نیز همانند سایر موارد روان رنجوری وسواس است که فرصت تجزیه و تحلیلشان را داشته ام. چنین مواردی، برخلاف هیستری، همیشه حاوی خصوصیت فعالیت جنسی زودرس است. روان رنجوری وسواس بیش از هیستری این امر را روشن می سازد که عوامل دخیل در ایجاد روان رنجوری را باید در زندگی جنسی زمان کودکی بیمار کاوش کرد، نه در زمان فعلی. زندگی جنسی معمول فرد وسواسی غالبا در بیننده ای سطحی کاملا طبیعی جلوه می کند، و در حقیقت اغلب، عناصر غیرطبیعی و بیماریزای بسیار کم تری را در مقایسه با موردی که در دست بررسی داریم، در اختیار انسان می گذارد."

کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک

زیگموند فروید
زیگموند فروید، زاده ی 6 می 1856 و درگذشته ی 23 سپتامبر 1939، متخصص مغز و اعصاب اتریشی و خالق روانکاوی بود. فروید در خانواده ای یهودی در شهر فرایبرگ واقع در امپراتوری اتریش چشم به جهان گشود. او در سال 1881 موفق به اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه وین شد و در سال 1902 به درجه ی استادی رسید. پس از فارغ التحصیلی، فروید در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد و در درمان هیستری به وسیله ی یادآوری تجارب دردناک گذشته از طریق هیپنوتیزم، با دکتر جوزف بروئر همکاری داشت. او در سال 1885 با مارتا برنیز ازدواج کرد ...
دسته بندی های کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک
قسمت هایی از کتاب کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک (لذت متن)
وقایع شش یا هفت سالگی بیمار، که از زبان خودش در نخستین ساعت درمان بیان گردید، آن طور که او تصور می کرد، صرفا آغاز بیماری اش نبود، بلکه خود بیماری اش بود. نوعی روان رنجوری وسواس کامل بود، بدون نیاز به هرگونه عنصر اساسی دیگر، و در آن واحد هسته و سرمشق بیماری بعدی اش بود. به عبارت دیگر، ساختاری مقدماتی بود که مطالعه اش ما را قادر می سازد تا درکی در خصوص تشکیلات پیچیده بیماری بعدی اش به دست آوریم. همان طور که مشاهده کردیم، این بچه تحت تسلط جزئی از غریزه جنسی، یعنی میل به نظربازی قرار داشت که نتیجه آن، رجعت مستمر اشتیاق بسیار شدیدش به زنان جهت دیدن بدن برهنه آنان بود. این میل با فکر وسواسی یا اجباری بعدی مطابقت دارد؛ و اگر کیفیت اجبار هنوز در این اشتیاق وجود نداشت، بدین خاطر بود که من هنوز خود را در ضدیت کامل با آن قرار نداده بود و آن را چیزی بیگانه با خودش نمی دانست.