کتاب گزارش تحلیلی یک مورد هیستری

An Analysis of a Case of Hysteria
کد کتاب : 72970
مترجم :
شابک : 978-9644960154
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1905
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گزارش تحلیلی یک مورد هیستری اثر زیگموند فروید

کتاب حاضر بخشی از روانکاوی یک دختر هجده ساله نوروتیک به نام مستعار «دورا» است. دورا از مجموعه علایم روان‌تنی متعددی رنج میبرده که در اصطلاح رایج آن زمان علایم «هیستریک» نامیده می‌شوند.
فروید این کتاب را مکملی بر کتاب «تعبیر رویا»اش دانسته و به دلیل نوع مطالبی که در آن مطرح نموده و نگرانی از واکنش‌های منفی احتمالی از جانب منتقدین خود مدتها از انتشار آن خودداری نموده است.
از نظر روان‌پزشکی و روان‌شناسی مدرن برخی از دیدگاه‌های فروید تاحدی نامعقول به نظر رسیده و برخی از آنها نیز در مطالعاتی که طی قرن گذشته انجام شده به تأیید نرسیده، اما بسیاری از نظریات وی همچنان پایه‌گذار مباحث متعدد دیدگاه آنالیتیک بوده و هم‌اکنون نیز کاربرد گسترده دارند.
این کتاب، اگر چه بیش از صدسال از انتشار آن می‌گذرد، به دلیل برخورداری از مطالبی آموزنده در متن یک شرح حال درمانی، هنوز نیز می‌تواند برای خوانندگان مفید واقع گردد. از جمله این مطالب می‌توان از فنون تعبیر رویا و تشریح برخی مکانیسم‌های دفاعی سخن به میان آورد. با این حال جای خالی پدیده انتقال در این شرح حال بسیار محسوس بوده که این خود به دلیل پایان پیش از موعد درمان و غفلت فروید، آنگونه که خود بدان اعتراف نموده، از درک علایم ابتدایی تشکیل پدیده انتقال بوده است.

کتاب گزارش تحلیلی یک مورد هیستری

زیگموند فروید
زیگموند فروید، زاده ی 6 می 1856 و درگذشته ی 23 سپتامبر 1939، متخصص مغز و اعصاب اتریشی و خالق روانکاوی بود. فروید در خانواده ای یهودی در شهر فرایبرگ واقع در امپراتوری اتریش چشم به جهان گشود. او در سال 1881 موفق به اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه وین شد و در سال 1902 به درجه ی استادی رسید. پس از فارغ التحصیلی، فروید در بیمارستان عمومی وین مشغول به کار شد و در درمان هیستری به وسیله ی یادآوری تجارب دردناک گذشته از طریق هیپنوتیزم، با دکتر جوزف بروئر همکاری داشت. او در سال 1885 با مارتا برنیز ازدواج کرد ...