کتاب واقع گرایی و هدف علم

Realism and the aim of science
کد کتاب : 113276
مترجم :
شابک : 978-9643256821
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 634
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب واقع گرایی و هدف علم اثر کارل پوپر

سر کارل ریموند پوپر فیلسوف، دانشگاهی و مفسر اجتماعی اتریشی-بریتانیایی بود. یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان علم قرن بیستم، پوپر به دلیل رد دیدگاه های استقرایی کلاسیک در مورد روش علمی به نفع ابطال تجربی شناخته شده است. به نظر پوپر، یک نظریه در علوم تجربی هرگز قابل اثبات نیست، اما می توان آن را جعل کرد، به این معنی که می توان (و باید) با آزمایش های قاطع بررسی شود. پوپر با روایت توجیه گرای کلاسیک از دانش مخالف بود که او آن را با عقل گرایی انتقادی جایگزین کرد، یعنی «نخستین فلسفه نقد غیر توجیهی در تاریخ فلسفه».

در گفتمان سیاسی، او به خاطر دفاع شدیدش از لیبرال دموکراسی و اصول انتقاد اجتماعی که به اعتقاد او شکوفایی جامعه باز را ممکن می‌سازد، شناخته می‌شود. فلسفه سیاسی او ایده‌هایی از ایدئولوژی‌های سیاسی دموکراتیک اصلی، از جمله لیبرتارینیسم/لیبرالیسم کلاسیک، سوسیالیسم/سوسیال دموکراسی و محافظه‌کاری را پذیرفت و سعی در آشتی دادن آنها داشت.

کتاب واقع گرایی و هدف علم

کارل پوپر
سِر کارل رایموند پاپر (Karl Popper (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ - درگذشته ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴) فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌است. پاپر به دلیل کوشش‌هایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط (اثبات‌گرایان) از طریق پیشبرد روش ابطال‌پذیری تجربی، مخالفت‌اش با دانش برآمده از قیاس و استدلال ک...