کتاب فرهنگ اگزیستانسیالیسم

Historical Dictionary of Existentialism
کد کتاب : 16077
مترجم :
شابک : 978-6002533920
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2008
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فرهنگ اگزیستانسیالیسم اثر استفن میشلمن

"اگزیستانسیالیسم" فلسفه ی وجود انسان است که نخستین بار در دهه های بیست و سی میلادی در آلمان شکوفا شد و سپس در دهه های بعدی، پس از اتمام جنگ جهانی دوم، در فرانسه پا گرفت. معنای کاربردی این فلسفه در"فرهنگ اگزیستانسیالیسم" به قلم "استفن میشلمن"، بسیار گسترده تر از معنای مورد استفاده ی آن حدود سال 1945 است؛ در آن زمان این اصطلاح برای اولین بار در فرانسه به عنوان برچسبی برای فلسفه ی "ژان پل سارتر" استفاده می شد. در "فرهنگ اگزیستانسیالیسم"، این پدیده متعلق به قرن بیستم تلقی می شود، اگر چه که ریشه های آن به قرن نوزدهم برمی گردد. تلاش "استفن میشلمن" در این اثر بر این بوده که فلسفه ی "اگزیستانسیالیسم" نیز همچون هر فلسفه ی دیگری درک شده و به عنوان بخشی از سنت اندیشمندانه و روشنفکرانه ی عصر حاضر، بحث ها، مفاهیم و مشکلات تاریخی تکامل یافته ی آن بررسی شود.
"فرهنگ اگزیستانسیالیسم" ادعاهای بنیادی فلسفه ی اگزیستانسیال و زمینه ای که در آن شکل گرفت تا به یکی از تاثیرگذارترین روندهای فکری قرن بیستم تبدیل شود را توضیح می دهد. این اثر از طریق تاریخ شماری، مقاله ای مقدماتی، کتاب شناسی و بیش از سیصد مدخل ارجاعی فرهنگ لغت، تلاش می کند تا تصویری شفاف و قابل درک از زندگی و افکار بزرگ ترین اگزیستانسیالیست های تاریخ ارائه کند؛ افرادی نظیر ژان پل سارتر ، مارتین هایدگر ، مارتین بوبر ، کارل یاسپرس ، گابریل مارسل ، سیمون دو بووار ، آلبر کامو و موریس مرلوپونتی و همچنین متفکرانی که در تکامل "اگزیستانسیالیسم" نقش داشتند نظیر ویلهلم دیلتای، هنری برگسون ، ادموند هوسرل و ماکس شلر. "فرهنگ اگزیستانسیالیسم" اثر "استفن میشلمن"، درکی یکپارچه، انتقادی و تاریخی را از این جنبش مهم فلسفی ارائه می دارد.

کتاب فرهنگ اگزیستانسیالیسم

نکوداشت های کتاب فرهنگ اگزیستانسیالیسم
This accessible work is recommended for philosophy and modern history collections.
این اثر قابل درک جهت افزودن به مجموعه ی کتاب های فلسفه و تاریخ مدرن توصیه می شود.
Library Journal Library Journal

قسمت هایی از کتاب فرهنگ اگزیستانسیالیسم (لذت متن)
همانطور که گفته شد اگزیستانسیالیسم پیوندی تنگاتنگ با شیوه های ادبی بیان داشت، به شیوه ای که شاید بعد از گفتگوهای افلاطون همتایی نداشته و از این نظر به شدت مورد مخالفت فیلسوفان انگلیسی-آمریکایی دوران خودش بود. برخی از آثار داستانی اگزیستانسیالیست ها در مدخل های مربوط به رمان های تهوع و سه گانه راه های آزادی و نمایش نامه های مگس ها و خروج ممنوع از سارتر و او آمد که بماند، رمان بووار، به طور جداگانه توصیف شده اند (بیگانه اثر کامو که عموما یک نمونه کلاسیک داستان اگزیستانسیالیستی قلمداد می شود، در بحث فلسفه پوچی مورد بحث قرار می گیرد). سایر موضوعات ادبی و هنری عبارت اند از مرگ ایوان ایلیچ اثر لئو تولستوی،ادبیات اگزیستانسیالیستی، سورئالیسم، تئاتر پوچی و جاز.