کتاب انسان غیرعقلانی

Irrational Man: A Study in Existential Philosophy
پژوهشی در باب فلسفه اگزیستانسیل
کد کتاب : 133360
مترجم :
شابک : 978-9644892349
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 400
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1958
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان غیرعقلانی اثر ویلیام بارت

بسیار کسان این کتاب را دقیق‌ترین تعریف از فلسفه‌ی اگزیستانسیال می‌دانند که تاکنون به رشته‌ی تحریر درآمده است. ویلیام برت با قلمی صریح و شیوا از دغدغه‌های قرن بیستم سخن می‌گوید: دوره‌ای که پیش از آن عدم عقلانیت و پوچی هرگز چنین در هم نتنیده بودند و هرگز خطری چنین ویرانگر وجود بشر را تهدید نکرده بود، وجودی که انسان حتی معنایش را نمی‌فهمد.
انسان غیرعقلانی با پی‌گرفتن ریشه‌های اگزیستانسیالیسم در یونان باستان، عبرانیت، و مسیحیت آغاز می‌شود و به بازتاب آن در هنر، ادبیات، موسیقی، و فلسفه‌ی روزگار حاضر می‌پردازد. جان کلام کتاب تبیین دیدگاه‌های نخستین و برجسته‌ترین اگزیستانسیالیست‌ها - کی‌یرکگور، نیچه، هایدگر، و سارتر - و از این رهگذر، ارائه‌ی تعریفی به‌غایت روشن و درخشان از اگزیستانسیالیسم و تأثیرگذاری آن است.

کتاب انسان غیرعقلانی

ویلیام بارت
ویلیام کریستوفر بارت (1913-1993) استاد فلسفه در دانشگاه نیویورک از سال 1950 تا 1979 بود.با کمال تعجب ، بارت تحصیلات بعد از متوسطه را در کالج سیتی نیویورک در سن 15 سالگی آغاز کرد. وی دکترای خود را در دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. او سردبیر Partisan Review و بعدا منتقد ادبی مجله The Atlantic Monthly بود. او به نگارش آثار فلسفی برای افراد غیر کارشناس مشهور بود. این موارد شامل Irrational Man و The Illusion of Technique بود که همچنان در دست چاپ است.
قسمت هایی از کتاب انسان غیرعقلانی (لذت متن)
یونانیان در تفکر خود، تمام‌کمال، سخت‌گیر، و راسخ بودند -حدّ اعلای این شیوۀ تفکر را در بر صدر نشاندن عقل در سلسله‌مراتب انسانی می‌بینیم. هنرمند برتر است یا متفکر؟ آیا شأن موتزارت، خالق موسیقی، دون‌تر از هلمهوتز، فیزیکدانی است که ماهیت صوت را تبیین کرد؟ زندگی بهتر نصیب کیست؟ شکسپیر، بزرگ‌ترین شاعر انگلیسی‌زبان، یا نیوتن، بزرگ‌ترین دانشمند انگلیسی؟ امروزه در پاسخ به پرسش‌هایی از این دست تردید و تأمل به خرج می‌دهیم، و چه‌بسا با حجب و کمرویی چنین پرسش‌هایی را اساسا بی‌معنا بدانیم و کنارشان بگذاریم. اما یونانیان نه. یک جوان یونانی که هم به شعر و هم به علم نظری علاقه داشت و می‌خواست یکی از این دو را پیشۀ خود سازد، خوش داشت بداند که کدام‌شان او را به‌سوی زندگی بهتری رهنمون می‌سازد، و افلاطون و ارسطو در پاسخ به این پرسش هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دادند: زندگی نظری برتر از زندگی هنرمند، سیاستمدار، یا قدیس است؛ راستش را بخواهید آن‌ها هنوز چیزی دربارۀ این نحوۀ وجود نمی‌دانستند. ارسطو در اخلاق نیکوماخوس تصویر فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و جامعی از ماهیت انسان و اهداف و خیرهای گوناگونی که می‌تواند بدان‌ها نایل شود به ما ارائه می‌دهد؛ اما تا وقتی تصریح نکرده که بهترین خیر ممکن کدام است این پرسش اخلاقی بی‌پاسخ می‌ماند، و در دهمین و واپسین مجلد این اثر می‌گوید که مطابق سلیقۀ شخصی خود او (البته که حقیقتی عینی را بیان کرده است)، برترین و عالی‌ترین سبک زندگی بر پایۀ عقل محض است، درست مانند زندگی یک فیلسوف یا دانشمند نظری.