کتاب فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی

Iranian Philosophy and Comparative Philosophy
ویراست دوم با تجدید نظر کامل در ترجمه و مقدمه
کد کتاب : 6487
مترجم :
شابک : 9786006220284
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 208
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی
Iranian Philosophy and Comparative Philosophy
  • 10,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: توس توس
    نویسنده:
کد کتاب : 16333
مترجم :
شابک : 978-0000551603
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 143
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 1975
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی اثر هانری کربن

آمار نشان می دهد که در بخش آکادمیک و همچنین محافظه کار جامعه فلسفی ایران معاصر ، بخش قابل توجهی از مقالات ، پایان نامه ها و پروژه های تحقیقاتی به فلسفه تطبیقی اختصاص یافته است. نویسنده یعنی « هانری کربن » در قسمت اول کتاب « فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی » این مقاله تلاش خواهیم کرد تا این سلطه را با تکیه بر برخی آمارهای رسمی نشان دهیم. اما این رویداد با عوارض جانبی و کمبودهای بی شماری همراه است که در قسمت دوم مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. در بخش سوم ، علل و ریشه های این رویداد بررسی می شود. اما به نظر می رسد در میان علل مختلف ذکر شده یک علت بارزتر است. تعامل جدی با مطالعات تطبیقی ، مرحله ای از رویکرد بنیادی موسسات محافظه کار و تا حدی متخصصان علوم انسانی در ایران با علوم انسانی غربی به منظور بومی سازی این علوم است و این خود منشا آن برخی انگیزه های عقیدتی و سیاسی است. با نزاع با غرب. دلیل این امر در اجرای قوی افکار فلسفی آن ، مطابق با سیر تحول تفسیر فلسفی در طول زمان ، که در بحث در این مقاله نیز اساسی است ، نهفته است.

کتاب فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی

هانری کربن
هانری کوربَن (یا با تلفظ فرانسوی آنری کُربَن) (به فرانسوی: Henry Corbin) (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ - درگذشتهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸) فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس، و شیعه‌شناس فرانسوی بوده‌است. او بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد.هانری کربن در ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ در پاریس به دنیا آمد. پدرش هانری آرتور کربن، یک مدیر تجاری، و مادرش اوژن فورنیه کربن بودند. آموزش‌های مذهبی کاتولیک را در کودکی آموخت و در مدرسه علوم مسیحی به نهضت پروتستان علاقه‌مند شد. وی در سال ۱۹۲۲ از مد...
دسته بندی های کتاب فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی
قسمت هایی از کتاب فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی (لذت متن)
این کتاب کوچک مجموعه ای است از متن چهار سخنرانی عمومی که طی سالهای 1975 و 1976 در ایران ایراد شده است. در نتیجه، این مجموعه مزایا و همینطور کاستی های یک چنین نوشته یی را درخود دارد. برخلاف مباحثی که به لحاظ زمانی به گذشته و آینده ارتباط دارد برای یک سخنرانی زمانی محدود وجود دارد و در پایان این زمان محدود بایستی شنوندگان را با تصور دانش به دست آمده و یا دست کم دانشی آینده رها ساخت، چنانکه اژدری به دریا افکنده می شود که هم می تواند به ماده ای آتش زا اصابت کند و هم می تواند در گوشه ای افتاده و از میان برود.

شاید بتوان همین تمایز میان جهاننگری و روش مطالعه تاریخ تفکر۔ فلسفی ایران را در آثار خود کرین تیز ملاحظه کرد. تردیدی نیست که اهل نظری که از ایران در فلسفه و جهاننگری کربن نظر می کند، می تواند بر دیدگاه ها و نتایج پژوهشهای او خرده ها بگیرد، اما او نمی تواند به روش مبتنی بر پدیدار شناسی و دستاوردهای پژوهش ها و مطالعات او بی اعتناء بماند.