کتاب توهم رشد

The Growth Delusion
ثروت، فقر و رفاه ملت ها
کد کتاب : 16462
مترجم :
شابک : 978-6226840200
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 244
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب توهم رشد اثر دیوید پیلینگ

ما در جامعه ای زندگی میکنیم که اقتصادی کشیش مآبانه دارد؛ اقتصادی که با داشتن فرمولهای ریاضی غیرقابل نفوذ، چارچوبی را برای بحث های عمومی مهیا میسازد. در نهایت این سلامت پذیرفته شده اقتصاد است که تعیین میکند چقدر میتوان برای مدارس، بزرگراهها و دفاع کشور هزینه کرد. اقتصاددانان مشخص میکنند چه میزان بیکاری قابل قبول است و آیا چاپ کردن پول درست است یا وثیقه گذاشتن برای بانک های سودجو.

واکنشی که اکنون شاهد آن هستیم نشان دهنده این است که مردم به مخالفت با متخصصین و فهم پراشتباه آنان از زندگی ما برخاسته اند. علی رغم دهه ها مطالعه رشد اقتصاد، بسیاری از شهروندان بیشتر از هر زمان دیگری بدبین شده اند و به همین دلیل به نامزدهایی رای میدهند که با روشنفکران تکنوکرات همسو نیستند. برای مدتی طولانی، اقتصاد به زبانی متکی شده است که از همسو شدن با تجربیات واقعی مردم قاصر بوده است و اکنون ما شاهد عواقب این اتفاقیم.

در این کتاب پرمایه و نافذ، دیوید پیلینگ غرضها و تعصبات ارتدوکسی اقتصادی را آشکار میکند و متغیرهای مربوط به تولید ناخالص داخلی را مورد بررسی قرار میدهد؛ از بررسی سزمایه، برابری و ثبات گرفته تا بررسی سوبژکتیو سلامتی. این کتاب تاثیرگذار، سودمند و واقع گرا، بینش های هوشمندانه و غیرقابل انتظاری را در مورد اینکه جامعه ما چطور میتواند به جای دنبال کردن رشد به هر قیمتی، پاسخگوی نیازهای اشخاص واقعی باشد، ارائه میدهد.

کتاب توهم رشد

نکوداشت های کتاب توهم رشد
“It’s not often, as in ‘never,’ that I’ve been able to recommend a book about economic measurement that’s both important and downright entertaining. Yet, in The Growth Delusion that’s precisely what author David Pilling provides.” —Jared Bernstein, The Washington Post
غالبا یا بهتر بگویم، هرگز نتوانسته ام کتابی در مورد اقتصاد پیشنهاد بدهم که هم مهم باشد هم سرگرم کننده؛ اما در کتاب توهم رشد، دیوید پیلینگ دقیقا همان چیزی را ارائه میدهد که من همیشه میخواستم.
Washington Post Washington Post

David Pilling is a witty, well-informed, and well-traveled guide to our obsession with growth, even when it is poorly defined or fails to measure what we care about. He appreciates what growth has done for so many, but his skepticism about GDP—and its alternatives—is an invaluable primer as we try to do better." —Angus Deaton, Winner of the Nobel Prize in Economics
دیوید پیلینگ راهنمای شوخ طبع، آگاه وجهان دیده ای برای توجه وسواس گونه ما به رشد است حتی اگر این مفهوم بطور ناقص تعریف شده باشد و یا از عهده اندازه گیری دقیق آنچه برای ما مهم است برنیاید. او قدردان منافعی است که رشد برای بسیاری رقم زده اما تردیداو راجع به تولیدات ناخالص داخلی(و متغیر های آن) قدم ابتدایی فوق العاده ارزشمندی ست که ما در عین حال سعی بر پیشبرد آن داریم.
اگنس دیتن، برنده جایزه نوبل اقتصاد

"The Fed needs to read this economics book.” —Forbes
فدرال رزرو نیاز مبرم به خواندن این کتاب اقتصادی دارد.
Forbes

“Engaging and fascinating. . . . A wonderfully cosmopolitan survey.” —Adam Tooze, The Guardian
سرگرم کننده و جذاب..یک بررسی عالی جهان شمول
Guardian Guardian

قسمت هایی از کتاب توهم رشد (لذت متن)
به مدت بیش از هفتاد سال، جوامع پیشرفته جهان به آینه خیره شده اند و آن چه را که در آن دیدند، تحسین کردند: رشد. آینه، تولید ناخالص داخلی نام دارد؛ معیار اصلی ما، در قضاوت از این که به عنوان اقتصاد ها و جوامع، عملکردمان چقدر عالی است. اقتصاد -چیزی که تولید ناخالص داخلی به دنبال اندازه گیری آن است- همیشه در اطراف ما حضور دارد. شما نمی توانید آن را بو یا لمس کنید. با این وجود اقتصاد پژواک جهان مدرن است. اقتصاد خوراک اصلی عناوین جراید، کانال های تلویزیونی مرتبط با تجارت و مباحث سیاسی است. تاکنون، برای چنین مفهوم بنیادینی، به طرزی شگفت آور، تعداد افراد کمی هستند که بدانند اقتصاد دقیقا چه هست یا ما چگونه میزان پیشرفت مان را اندازه می گیریم. همه آن چیزی که می دانیم این است که اقتصاد بایستی مانند یک کوسه، همواره در حال حرکت رو به جلو باشد. ما اقتصاد را در قالب تولید ناخالص داخلی[۱] تعریف می کنیم. در عصر مدرن، و برخلاف هشدارهای مبتکر آن، تولید ناخالص داخلی معرف میزان رفاه یک کشور در نظر گرفته می شود. اگر اقتصاد در حال رشد باشد، سپس مسائل مختلف به خوبی پیش می روند. و اگر اقتصاد رو به افول باشد، همه چیز به هم می ریزد. اما آینه ای که به آن خیره شده ایم، بیشتر به یک نمایشگاه دائمی، تا تنوعی از انتخاب ها شباهت دارد. بازتاب تصویر از آینه به شدت تحریف شده است و واقعیت را بزرگ جلوه می دهد. آینه اقتصاد ما شکسته است. ما در «عصر خشم» زندگی می کنیم؛ عصری که به وسیله اذهان عمومی، طرد کردن موسسات معتبر سابق و آرمان هایی که شامل لیبرالیسم غربی می شود، تعریف شده است. عصری که در ایالات متحده منجر به ظهور دونالد ترامپ شده است. بریتانیا رأی به خروج از اتحادیه اروپا داده است، و در اروپا احزاب غیرمتعارفی در هر دو جناح راست و چپ، وضعیت موجود را متلاطم می کنند. درگیری های سیاسی ناشی از شورش های مردمی، از هند تا برزیل و از فیلیپین تا ترکیه به چشم می خورد.