کتاب روشنفکران و دولت در ایران

Intellectuals and the State in Iran
سیاست، گفتار و تنگنای اصالت
کد کتاب : 17258
مترجم :
شابک : 978-9642509409
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 292
سال انتشار شمسی : 1388
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روشنفکران و دولت در ایران اثر نگین نبوی

"روشنفکران و دولت در ایران" با عنوان فرعی "سیاست، گفتار و تنگنای اصالت" اثری است به قلم "نگین نبوی"، که در آن طی یک مرور تاریخی از اتفاقات و اندیشه های شکل گرفته در طول دو دهه ای که به انقلاب منجر شد، تصویر روشن و قابل تاملی را از همبستگی و همکاری مذهبیون و روشنفکران به دست می دهد. نویسنده، کتاب را بر پایه ی این نظریه به نگارش درآورده که دیدگاه روشنفکران و اسلام گرایان در حوالی انقلاب سال 57، پیرامون بازآفرینی فرهنگ و تاکید و تامل بر خود، در یک راستا قرار داشته است. به عبارتی "نگین نبوی" در "روشنفکران و دولت در ایران" چنین بحث می کند که شرایط اجتماعی جامعه به نحوی رقم خورد، که شعارها و آرمان های این دو گروه با یک دیگر هم صدا شد.
کتاب از دو بخش کلی تشکیل شده که هر کدام در چند فصل، فرضیه ی اصلی بخش را بازتاب می دهند. بخش نخست که به کناره جویی روشنفکران پرداخته، طی سه فصل این مساله را بررسی می کند. در این سه فصل، بیشتر اقدامات روشنفکران در دهه ی سی و اوایل دهه ی چهل شمسی مورد واکاوی قرار می گیرد و کنش و واکنش های آنان در تعامل با دولت، حزب توده، جامعه، سیاست، هنر و فرهنگ عامه پسند بررسی می شود. بخش دوم کتاب "روشنفکران و دولت در ایران" به دهه ی چهل تا میانه ی دهه ی پنجاه و رخداد انقلاب اختصاص یافته و بنیادستیزی روشنفکران، ظهور فن سالاری، روشنفکر جهان سوم گرا، پذیرش گفتار روشنفکری و به عضویت پذیرفتن روشفنکران را تجزیه و تحلیل می کند.

کتاب روشنفکران و دولت در ایران

نگین نبوی
نگین نبوی متولد سال 1344 استادیار رشتۀ تاریخ در دانشگاه مونت کلیر آمریک امی باشد.از نبوی کتاب «روشن‌فکران و دولت در ایران» با ترجمۀ حسن فشارکی به فارسی منتشر شده است.
دسته بندی های کتاب روشنفکران و دولت در ایران
قسمت هایی از کتاب روشنفکران و دولت در ایران (لذت متن)
کودتا و پیامدهای آن، از یک سو، باعث شده بود بسیاری از روشنفکران جوان که افکار آنها توسط حزب شکل گرفته بود امید خود را به حزبی که تا آن زمان راهنما و هادی آنان بود از دست بدهند. از سوی دیگر موجب شده بود بسیاری از روشنفکران جوان که در سنینی نبودند که به عضویت حزب درآیند احساس کنند کاملا از نظام سیاسی بیگانه هستند و این احساس به قدری عمیق بود که باعث شد در طول سال ها پس از آن موضع «عدم سازش» را با رژیم در پیش گیرند که در نوشته ها و فعالیت های فکری شان نیز تجلی یافت.

نکته حایز اهمیت در این بخش تنگای دوگانه روشنفکری بود؛ چرا که از یک طرف با اعتقاد به عقب افتادگی توده مردم و بیزاری از آن به رغم اینکه خود را برتر از آنان می دانستند، نمی خواستند مردم اصالت خود را از دست بدهند. در عین حال که نسبت به غرب احساس حقارت نموده و آن را تحسین می کردند، اما با طرح فرهنگی کارآمد تر در تلاش بودند تا در مقابل فرهنگ غرب ایستادگی کنند.

ویژگی مهم این دوران دو دستگی بین روشنفکران بود. به این ترتیب جامعه روشنفکری دچار نوعی بحران شد. گروهی پیرو مشی مخالفت سازنده در مقابل موضع عدم سازش بودند و نفی کل طبقه حاکم را مردود می دانستند؛ چرا که در برگیرنده طبقه های ارتجاعی تا لیبرال بود. در حالی که گروه بسیاری از روشنفکران که از جنبش های انقلابی جهان سوم به شوق آمده بودند و می خواستند تومار رژیمی که آن را چیزی جز زایده امپریالیسم نمی دانستند در هم بپیچند.