کتاب فرهنگ مدارا

Farhange-Modara
مقالاتی در باب ادبیات و فرهنگ
کد کتاب : 17406
شابک : 978-6003763036
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 277
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب فرهنگ مدارا اثر حافظ موسوی

. این کتاب حاوی مجموعه ای از مقالات و یادداشت ها در باب ادبیات و فرهنگ است که اغلب آن ها به سفارش مطبوعات و طی دو دهه نگارش شده، نویسنده تلاش کرده تا متنی را که در مطبوعات به چاپ رسیده با تصحیح و حذف یا اضافه کردن جملاتی به شکلی ویرایش شده و بر اساس موضوع در فرهنگ مدارا جای دهد.

کتاب فرهنگ مدارا

حافظ موسوی
حافظ موسوی (زاده ۱۵ اسفند ۱۳۳۳ خورشیدی) شاعر معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران است. نخستین مجموعه شعر او ( دستی به شیشه های مه گرفتۀ دنیا ) در سال 1373 منتشر و برندۀ قلم زرین مجلۀ گردون شد.دومین مجموعه شعر او (سطرهای پنهانی) پس از سه سال توقف در وزارت ارشاد در سال 1378 منتشر شد. این کتاب از سوی هیئت داوران جایزۀ مستقل ادبی فراپویان به عنوان یکی از شش کتاب برگزیدۀ شعر دهۀ هفتاد معرفی شد.
قسمت هایی از کتاب فرهنگ مدارا (لذت متن)
نوستالژی از دیدگاه روانشناسی ریشه در ساختار روان انسان دارد. آن طور که روانشناسان می گویند، میل بازگشت به آغوش و زهدان مادر و اندوهی که از برآورده نشدن این میل بروز می کند، در کنار همه ی امیال سرکوب شده ی دیگر که در بخش ناهشیار روان انسان انباشته شده است، همچون سایه هایی که اغلب غیرقابل فهم به نظر می رسند، هستی ما را در برگرفته است و اسطوره ها، جادو، نمادها، کهن الگوها و سرانجام شعر و انواع هنرها، نمودهای بیرونی آن سایه ها هستند. شاعران و نویسندگان دوره ی رمانتیک در غرب و آثار آن ها، به این دلیل سوژه های مناسبی برای روانشناسان و نقد روانکاوانه بود که آن ها کاوش در ژرفای روان و احساسات انسان را هدف اصلی هنر می دانستند و واهمه ای از نزدیک شدن به قلمرو ناهشیار روان و ذهن انسان نداشتند.