کتاب یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی (کنفرانس صلح پاریس)

Mohammadali Foroughi
(از سفر کنفرانس صلح پاریس دسامبر1918-اوت1920)
کد کتاب : 18122
شابک : 978-9643727413
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 736
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی (کنفرانس صلح پاریس) اثر محمدعلی فروغی

محمد علی فروغی ملقب به ذکاءالملک یکی از برجسته ترین شخصیت های سیاسی ایران محسوب می شود که شرح زندگانی این بزرگ مرد عرصه ی سیاست از زبان خود او، می تواند قابل توجه بسیاری از علاقه مندان به شرح حال باشد. وی در بیست و شش سالگی درحالی که در عنفوان جوانی و در میانه ی زندگی پر مشغله ای قرار داشت، شروع به یادداشت برداری از وقایع حیات خود نمود و هم اکنون این خاطرات روزانه که مدت هجده سال از زندگی این روشنفکر سیاسی را در بردارد، به صورت اثری مستقل به کوشش پژمان فیروزبخش و محمد افشین وفایی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

سوای آشنایی با خصوصیات اخلاقی و فکری محمد علی فروغی، این کتاب شرح ساده و بی تکلفی از یک برش تاریخی و اجتماعی کشور ایران نیز محسوب می شود. فروغی چون این یادداشت ها را برای شخص خودش می نگاشته، همه چیز را همان گونه که دیده، بی غل و غش و قید و بند ادبی وارد روزنگار خود کرده و این از نکات مثبت این کتاب محسوب می شود.

خود کتاب به سه بخش اساسی تقسیم می شود. بخش نخست شامل خاطرات فروغی و زندگی خانوادگی و احوالات اجتماعی و سیاسی ایران است که نا تمام مانده است. بخش دوم یادداشت هایی پراکنده از پانزده سال بین سال های هزار و دویست و نود سه تا هزار و سیصد بیست است که گاه موجز و مختصر و گاه طویل و به تفصیل از روزگار سیاسی ایران نوشته شده است. بخش سوم کتاب با نام پیوست ها، شرح ملاقات های فروغی با بزرگان دیگر کشورها و روابط بین المللی اوست.

کتاب یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی (کنفرانس صلح پاریس)

محمدعلی فروغی
محمدعلی فروغی دردشتی (زادهٔ ۱۲۵۴ خورشیدی در تهران – درگذشتهٔ ۵ آذر ۱۳۲۱ در تهران) ملقب به ذُکاءالمُلک، ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، دیپلمات، نمایندهٔ مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران بود. نخستین کتاب دربارهٔ فلسفه غرب (سیر حکمت در اروپا) به دست او نوشته شد. فروغی همچنین کتاب کلیات سعدی را تصحیح کرد و فرهنگستان ایران را تأسیس نمود. وی در کنگرهٔ هزاره فردوسی نیز شرکت داشت. علاوه بر این...
دسته بندی های کتاب یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی (کنفرانس صلح پاریس)
قسمت هایی از کتاب یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی (کنفرانس صلح پاریس) (لذت متن)
معرفی اعتمادالسلطنه را در این اوراق به قدر کفایت کرده ام و منظور اصلی من شخص او نبوده، بلکه نشان دادن احوال مردم و اوضاع روزگار است. از جمله کارهای او نگارش رساله ای است به اسم خلسه که حکایت از رویای مجعولی می کند که صدور سلاطین قاجاریه را در پیشگاه عدل الهی به محاکمه کشیدند تا معلوم شود خرابی ایران و دولت قاجاریه از تقصیر کیست و همه را استنطاق کردند تا نوبت به امین السلطنه رسید و مقصودش این بود که کل خرابیها را به گردن او بگذارد. این رساله را محرمانه می نوشت و می داد پدرم اصلاح کند و سفارش کرده بود پدرم بدهد به من نسخه از آن بردارم که اگر احیانا به دست کسی بیفتد شناخته نشود که خط کیست و نسخه خط خودش و پدرم را می گرفت و مفقود می کرد. اما پدرم در همان ضمن که آن را اصلاح می کرد و من می نوشتم به یکی از دوستانش هم می داد که از آن نسخه بردارد و آن نسخه را من دارم و نسخه خط من که نزد خودش بود پیش عیالش ماند و چون آن زن بعد از اعتمادالسلطنه به زوجیت نایب التولیه خراسان درآمد الان آن نسخه در خانواده اوست.